
Designer nytt flerbruksfartøy
Fujian Mawei har nylig tildelt Breeze Ship Design kontrakt på design av et flerbruksfartøy for offshoreindustrien (MPSV).
MPSV-designet Z 4423 er et eksempel på Breeze Ship Designs forpliktelse til å levere kvalitetsløsninger som oppfyller de spesifikke behovene og driftsmodusene som kreves av komplekse offshorefartøy for energisektoren, skriver de selv i en pressemelding.
Det 88 meter lange fartøyet er utstyrt med batterihybrid fremdrift, underdekksåpning (moonpool) og overnatting for 60 personer.
Med fokus på funksjonalitet og effektivitet, gir dette designet en fleksibilitet til å kunne utføre oppdrag innenfor forskjellige offshoresegmenter, som blant annet konvensjonell plattformforsyningstjeneste, lett konstruksjonsarbeid, geoseismikk og havvind, står det.
MPSV-en vil bli bygget ved det kinesiske Fujian Mawei-verftet, med planlagt levering i fjerde kvartal 2025.
Norskregistrerte Hercules Supply AS står bak bestillingen, og har sikret seg opsjoner på ytterligere to skip. Leveringstidspunkt for opsjonsskipene vil være med ca. 3 måneders intervaller fra skip nummer én. Fletcher Group skal drifte det første fartøyet både kommersielt og teknisk.
Breeze Ship Design er begeistret over å bli valgt som partner.
– Vi er beæret over å jobbe med Fujian Mawei og Fletcher Group i dette spennende prosjektet. Teamet vårt er dedikert til å levere et toppmoderne fartøy som kombinerer eksepsjonell ytelse, allsidighet og sikkerhet, sier Ove Wilhemsen, CEO i Breeze Ship Design.
Les også:
-
Fra Bygstad til verden
Fra lille Bygstad i Sunnfjord, rundt 150 kilometer fra Bergen, har man siden 1981 bygget opp en suksessbedrift som leverer til nær sagt hele verden.
-
«WILSON ECO I» levert fra Udupi – første av 14
Med diesel-elektrisk fremdrift og 30 prosent lavere utslipp enn IMO-kravene for 2025, er «WILSON ECO I» et steg i Wilsons grønne flåtefornyelse.
-
Investerer i nytt høyteknologisk og bærekraftig flaggskip
Abyss investerer i et av markedets mest avanserte og miljøvennlige servicefartøy. Det nye flaggskipet fra Moen Marin skal styrke kapasiteten og fremme bærekraftig drift i en stadig mer krevende havbruksnæring.
-
Gjennomførte tilnærmet karbonnøytral atlanterhavskryssing
Odfjells kjemikalietanker «Bow Olympus» krysser for tiden Atlanterhavet ved hjelp av en kombinasjon av seil og 100 prosent bærekraftig biodrivstoff. Resultatet er så langt over all forventning.
-
Kraftig inntektshopp for Edda Wind
Edda Wind rapporterer om et inntektshopp på over 30 millioner euro i 2024, sammenliknet med året før.