Norges raskeste bredbånd til sjøs?
Telenor Maritime har hatt et flerårig samarbeide med Color Line, og har utstyrt selskapets ferger og cruiseskip med løsninger som støtter alle gjeldende mobilteknologier og enheter, og som dekker dagens mobil-kommunikasjonsbehov til sjøs.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Med den nye hybridfergen Color Hybrid som skal settes i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad neste år, har tiden kommet for å gå et langt teknologiskritt videre.
Utstyrt med neste generasjons digitalteknologi fra Telenor Maritime, vil det nye skipet få flere og bedre muligheter til dialog med passasjerene - før, under og etter reisen. De reisende får nå tilgang til et høyhastighets internett som gir samme brukeropplevelse som på 4G nett. Dette blir ny verdensrekord i båndbredde og brukervennlighet til sjøs
- Med våre smarttelefoner har vi blitt vant til alltid å være på nett, alltid kunne kommunisere på sosiale medier, uavhengig av hvor vi er. Dette har blitt et prioritert passasjerbehov, som Color Line med vår hjelp ønsker å levere på, uttaler Frode Støldal, CEO i Telenor Maritime i en pressemelding.
Fra august vil teknologiplattformen testes ut på skipet Color Viking for å sikre at alt fungerer optimalt. I dette ligger et system kapabelt til å levere Gigabit-hastigheter, hvor Telenor Maritime skal drifte, vedlikeholde og gi brukerstøtte til en stabil og god tjeneste.
Marianne Gade Gørbitz, konserndirektør IT i Color Line gleder seg til verdens største plug-in skip, Color Hybrid settes i rute mellom Sandefjord og Strømstad sommeren 2019.
- Color Line skal ligge i forkant, og bli markedsledende på kundeopplevelser. Å kunne tilby våre gjester Norges raskeste bredbånd til sjøs er en del av denne strategien. Like rask Wi-Fi om bord som på land, og helt gratis å bruke, vil gi oss gode kort i kampen om kundene.
Med den nye teknologiplattformen tilrettelegger Telenor Maritime for Internet of Things (IoT)! Der enheter vil snakke sammen, informasjon samles inn og utveksles, og data brukes både for å forbedre passasjeropplevelsen og rederiets inntjening. For eksempel kan lokasjonsbasert informasjonsflyt gi passasjerene tilbud og tips de ellers ville gått glipp av, og passasjerene kan styre kjøp og bestillinger fra sin mobiltelefon. En teknologisk vinn-vinn-situasjon for selskapet og passasjerene.