Nå tester «Bow Olympus» vindassistert fremdriftsteknologi

Nå tester Odfjell eSails over Atlanterhavet

Fire 22 meter høye eSAILs er montert på dekket til Odfjells kjemikalietanker Bow Olympus. Snart setter skipet kurs mot Texas for å dokumentere effekten av vindassistert fremdriftsteknologi (WAPS).

I januar skrev Skipsrevyen at i 2025 planlagte Odfjell å utvide flåten med syv nye kjemikalietankskip i løpet av de kommende 14 månedene.

– Parallelt med dette fortsetter vi vårt omfattende vedlikeholdsprogram for eksisterende skip og tester ny teknologi for å redusere utslipp, sa Harald Fotland, administrerende direktør i Odfjell til Skipsrevyen.

Nå er Odfjells første kjemikalskip klar med vindassistert fremdriftsteknologi kalt eSAIL og tester dem ved å krysser Atlanterhavet.

«Bow Olympus»

– Dette er et prosjekt vi har stor tro på, og det blir et av de første tankskipene i verden med denne typen vindteknologi, sa Fotland.

Odfjell har tilstedeværelse i nær sagt alle deep-sea shippingruter, i tillegg til regional operasjon i Sør-Amerika.

– Hvilke markeder og regioner vi fokuserer mest på, baseres både på vår kontraktsportefølje, som utgjør cirka 50–60 prosent av lasten vi frakter årlig, og på hvor spotmarkedene er sterkest til enhver tid. Med andre ord vil fokuset vårt være ganske likt som i fjor, men vi vil selvsagt tilpasse oss utviklingen i de ulike markedene.

Fotland trekker frem land som Kina, India og USA som viktige faktorer for markedet.

– Dessuten følger vi spent med på om industrien i Europa gjenvinner balansen, og hvordan oljeproduksjon og -eksport fra Midtøsten utvikler seg, sier Fotland.

Skreddersydd løsning for kjemikalietankskip

I en pressemelding fra Odfjell står det at selve installasjonen av eSailene ble gjennomført ved EDR Antwerp Shipyard som det siste steget i en kompleks prosess der installasjonen måtte spesialdesignes for å oppfylle kravene til tankskipsoperasjoner. I tillegg er dekket på kjemikalietankeren tettpakket med et intrikat rørsystem til de 33 lastetankene, noe som gjør det utfordrende å finne plass til seilfundamentene. 

Odfjell og seilutvikler bound4blue samarbeidet om en løsning som kunne gjennomføres uten å gjøre omfattende modifikasjoner på skipet, og uten å påvirke Bow Olympus’ travle tidsplan. Resultatet ble en svært tids- og kostnadseffektiv gjennomføring: De fire seilene ble installert på bare to dager.

Tester ny WAPS-teknologi for å redusere utslipp

De fire 22 meter høye seilene forventes å gi betydelige drivstoffbesparelser og øke energieffektiviteten.

– Når Bow Olympus går fra Antwerpen til Texas kan det gjerne kalles hennes andre jomfrutur – denne gangen krysser hun Atlanterhavet med fire eSAIL®, sier VP Teknologi Erik Hjortland, i en pressemelding.

– Hver nautisk mil vil bli nøye overvåket i sanntid for å dokumentere energibesparelsene. Prosjektet er en sentral del av vår dekarboniseringsstrategi, og vi ser frem til å få bekreftet om våre beregninger og forventninger stemmer, sier Hjortland.

Kaptein Glenn Skjelbred og mannskapet får selskap av et team fra Odfjells teknologiavdeling og bound4blue på overfarten til Texas. Teamene er med for å lære så mye som mulig fra pionérreisen. 

Mannskapet har tidligere blitt kurset i hvordan seil påvirker skipets bevegelser og manøvrering uten å påvirke skipets operasjonelle drift. Nå er det endelig tid for teste teori i praksis på sjøen.

– Løsninger som grønn ammoniakk og grønn metanol for å dekarbonisere skipsfarten krever enorme mengder strøm – anslagsvis 5500 terawattimer årlig. En stor utfordring vi må adressere i en verden der alle sektorer trenger fornybar elektrisitet, er at hele prosessen – fra grønn kraftproduksjon til skipets propell – resulterer i et energitap på rundt 80 prosent, noe som gjør det økonomisk ineffektivt, sier Hjortland.

– Seil, derimot, utnytter vindkraft lokalt og direkte, med et mye lavere energitap – rundt ti prosent fra seil til propell. Dette gjør at den fornybare vindkraften kan brukes mer effektivt direkte om bord på skipet. Det er en elegant ressursutnyttelse og hovedårsaken til at jeg er så opptatt av denne løsningen, sier Hjortland.

– Innsikten fra Bow Olympus vil legge grunnlaget for videre beslutninger når vi fortsetter å forbedre flåtens energieffektivitet samtidig som vi utvikler neste generasjon kjemikalietankskip som skal være med oss frem mot og etter 2050.

Kommersielle, miljømessige og regulatoriske fordeler

Installasjonen av eSAIL-systemet er et viktig bidrag til den økende bruken av vindassistert fremdriftsteknologi i shipping, med fokus på å redusere drivstofforbruket. Odfjells beslutning om å ta i bruk denne teknologien er basert på en omfattende studie fra RISE forskningsinstitutt.

De fullt autonome seilene fra bound4blue forbedrer fremdriftseffektiviteten ved å lede luft over en aerodynamisk profil som er optimert for maksimal ytelse. Kombinasjonen av høy ytelse, potensial for rask tilbakebetaling og miljø- og regulatoriske fordeler gjør dette til en solid og bærekraftig løsning.

– Vi jobbet tett med Odfjell for å sikre at eSAIL-systemet møtte de operative behovene til Bow Olympus, og sikret en installasjon som både er effektiv og kompatibel med skipets eksisterende konfigurasjon, sier David Ferrer, CTO hos bound4blue.

– Å installere seil på et fartøy som dette kan være utfordrende på grunn av ATEX-soner, plass og andre begrensninger, men seilene er en mekanisk enkel løsning som gjør det mulig å bruke enheter som ikke er EX-godkjente. Dette reduserer ikke bare CAPEX, men forenkler også installasjonsprosessen. Vi er glade for å sette seil sammen med Odfjell.

De fire eSAIL®-ene på Bow Olympus forventes å bidra til ytterligere reduksjon i drivstofforbruk og karbonutslipp. Odfjell fortsetter dermed sin mangeårige innsats for å redusere utslipp, som til nå har resultert i en 53prosent reduksjon i karbonintensitet sammenliknet med 2008-nivået – tilsvarende 21 nullutslippsfartøy.

WAPS gir også regulatoriske fordeler som eneste kraftkilde som aktivt belønnes gjennom Fuel EU Maritime (Wind Reward Factor) samtidig som den bidrar til å redusere utslippene for EU ETS, og positivt påvirker CII-rangeringer.

Odfjells erfaring med dette systemet vil vise potensialet vindenergi har som verktøy for å redusere utslipp. Hvis det møter forventningene, vil det installeres seil på flere av selskapets kjemikalietankere.