Ship of The Year - 6 dager igjen

«Bow Faith» var den første vinneren av Ship of The Year. Hun seiler fortsatt under samme navn

Hun var den første vinneren

Det var i 1997 Skipsrevyen for første gang delte ut prisen Ship of The Year. Og den historiske vinneren av kjemikalietankeren «Bow Faith» fra Storli ASA.

Publisert

Frem til utdelingen av Ship of The Year, tirsdag 6. september, ser vi tilbake på tidligere vinnere av prisen.

“Formålet med å kåret Årets Skip er å fremheve gode egenskaper og løsninger i moderne skipsdrift og skipsbygging”, het det i den første spesialutgaven om Årets Skip, som det het den gang.

I juryen satt daværende president i Norges Rederiforbund, og reder, Per Sævik, Birger Skår i bransjeforeningen Norske Skipsverft og daværende redaktør i Skipsrevyen, Asle B. Strønen.

Vinnerskipet var bygget ved Kværner Florø AS, og var det femte av ti tilsvarende skip fra verftet.

Faksimilie fra spesialutgaven i 1997

I sin begrunnelse har juryen lagt vekt på at skipet representerer det beste av hva som er teknologisk og operativt tilgjengelig for denne type skip. Det ble bygget med dobbelt skrog som for rederiet medførte en reduksjon av lastevolum på rundt 8000 m3.

“Storli ASA er en profesjonell norsk organisasjon som driver industriell skipsfart. Selskapet ligger i forkant av utviklingen både gjennom sitt engasjement i arbeidet med den maritime stortingsmelding og ved å være det første norske rederi innen sin nisje som implementerer ISM-koden”, skriver juryen.

Storli ASA skiftet i 1998 navn til Odfjell ASA og ble i 2007 omdannet til Odfjell SE (Societas Europea).

Mannskap på 37

«Bow Faith» er 183,1 meter lang og 32,2 meter bred. den har totalt 52 tanker om bord. Da hun ble levert var det med en en MAN B&W 6L60MC hovedmotor som gav 14 160 hk v/117 o/min. Motoren var direkte koblet til et Ulstein vripropellanlegg, og servicefarten var oppgitt til 16 knop. Den hadde også en Ulstein baugpropell på 1200 hk.

Strømforsyningen om bord ble besørget via en A. van Kaick akselgenerator for 1375 kVA, samt to MAN B&W Holby/Leroy Somer aggregater. Hvert med en effekt på 1375 kVA.

Skipet var innredet for en besetning på 37 personer hvor Vestnes Produkt hadde gjort innredningen, med møbler fra Ekornes. Det elektroniske utstyret var levert av Sigurd Solberg AS.

Prisen ble delt ut av statsråd Grete Knudsen under åpningen av Nor-Shipping i juni 1997. Skipet ble døpt i Bergen i april samme år, med Aud Hausberg som gudmor.

Skipet er i drift den dag i dag og seiler under flagg fra Marshall Øyene. I skrivende stund befinner hun seg i den engelske kanal, på vei mot Antwerpen.