Mottatt støtte for å utvikle fremtidens høyhastighetsfartøy
TECO 2030 leder et konsortium med partnerne Umoe Mandal og BLOM Maritime for å utvikle et hydrogendrevet høyhastighetsfartøy med null utslipp. Konsortiet vil motta inntil 5 millioner kroner i støtte.
Fartøyet vil kombinere de klasseledende brenselcellesystemene fra TECO 2030 og energieffektiv katamarandesign med SES-teknologi fra Umoe Mandal. Fartøyet vil ha kapasitet til å frakte 200-300 passasjerer i hastigheter over 35 knop mens det seiler over lengre strekninger.
I prosjektet "Fremtidens hurtiggående fartøy" har fylkeskommunene Finnmark, Nordland, Trøndelag og Vestland som mål å utvikle banebrytende teknologi på flere områder. Et av teknologisegmentene er å utvikle, bygge og demonstrere verdens første hydrogendrevne høyhastighetsfartøy. Konsortiet til TECO 2030, BLOM Maritime og Umoe Mandal er ett av tre kvalifiserte konsortier.
Over 30 års erfaring
- Vi er ydmyke og stolte over å være kvalifisert for å utvikle fremtidens høyhastighetsfartøy, drevet av hydrogen og TECO 2030 brenselceller. Dette beviser vår evne til å lede avansert fartøysutvikling og design enten det er ettermontert eller nybygg gjennom vår maritime ekspertise, sier Tore Enger, konsernsjef, TECO 2030.
- Umoe Mandal har over 30 års erfaring med å levere lette og energieffektive fartøy, basert på SES (Surface Effect Ship) Technology. Dette inkluderer verdens raskeste kampskip, Skjold-klassen korvett, og Wavecraft CTV-serien for havvindmarkedet. Vi er glade for denne muligheten til å utvikle og godkjenne en hydrogendrevet nullutslippsversjon av våre fartøyer, sier Tom Harald Svennevig, administrerende direktør, Umoe Mandal.
Veien videre
Kontrakten inneholder to faser, hvor konsortiene i 2022 og 2023 først skal utvikle og få godkjent sine løsninger. I neste fase skal én leverandør velges for å bygge og demonstrere det nyutviklede fartøyet. Fartøyet vil være i pilotdrift fra 2025.
– Ved å introdusere hydrogen som energibærer for hurtiggående fartøyer kan vi skape det kompromissløse høyhastighetsfartøyet som kan erstatte alle nåværende høyhastighetsfartøy i Norge, sier fylkesordfører i Nordland, Tomas Norvoll.