Stor interesse for «bløgge-livet»

Kyst.no har dratt til Hjelmeland i Ryfylke, Rogaland. Her ligger en av Napiers fire prosessfartøy «Tauranga» og losser fisk til Mowi sitt slakteri.

«Tauranga» er opprinnelig bygget som brønnbåt på Langevåg, Bømlo i 2001, men ble etter et nøye samarbeid med Marine Harvest (nå Mowi) konvertert til et spesialisert prosessfartøy i 2008. Fartøyet er 49,6 meter langt og har 12 Baadermaskiner til bløgging av fisk, der avliving inntreffer umiddelbart etter at fisken pumpes om bord i skipets fabrikk for best mulig fiskevelferd. Med dette oppsettet kan maskinene avlive opp mot 180 fisk hvert eneste minutt, og det før fisken utsettes for unødvendig stress. 

I styrehuset møter Norsk Fiskeoppdrett Emil Eidesvik, styrmann på «Tauranga». Her ligger båten til kai utenfor Mowi sitt slakteri på Hjelmeland og losser fisk.

Etter to år på videregående tilbrakte Eidesvik to år på fartøyet som lærling. Videre gikk veien til Haugesund hvor han studerte ytterligere to år på nautikkstudiet før han tok jobb i fiskerinæringen. 

- Jeg har alltid hatt lyst til å prøve meg innen fiskeri og tilbrakte derfor begynnelsen av arbeidslivet som kadett på en båt som heter «Brennholm», men det endte med at jeg savnet «bløgge-livet».

23 år gamle Emil Eidesvik kommer fra Bømlo på Vestland. Nå er han styrmann med samme skiftet han hadde lærlingtiden sin sammen med.

Nesten ingen hjemlengsel 

Eidesvik ringte hovedkontoret til Napier, og kort tid etter var han tilbake hvor han begynte som lærling. Nå har han fast jobb som styrmann.

- Jeg liker meg godt her i denne farten og i dette rederiet, sier den lokale Bømloværingen. 

På dataskjermen er det bakgrunnsbilde av en ny Tesla, som 23-åringen nylig har kjøpt.

- Det er viktig å ha den nært, så jeg ikke får hjemlengsel, sier Eidesvik med et smil. 

På båten jobber mannskapet tre uker på og tre uker av. I selskap av det han ser på som kompiser, uttrykker Eidesvik at han trives svært godt i jobben.

- Vi kjenner hverandre godt og arbeider bra sammen. Folk ser hvor det er behov for arbeidskraft, og det gjør at vi har effektive og trivelige arbeidsdager.

Båten ble opprinnelig bygget som brønnbåt på Langevåg, Bømlo i 2001, men ble konvertert til prosessfartøy i 2008.

Attraktiv arbeidsplass

Det er imidlertid ikke bare Eidesvik som ser på «bløgge-livet» som en attraktiv yrkesvei. 

Daglig leder i Napier, Kjetil Tufteland, forteller at det er gode jobbmuligheter i selskapet, noe arbeidstakerne ser ut til å ha lagt merke til. Neste år skal selskapet ansette over 50 nye personer, de fleste stillingene på sjø.

- Vi ser relativt stor interesse blant arbeidstakere. Vi har for tiden over 400 søkere som er interessert, og det synes jeg er fantastisk. Til sommeren skal vi ha ti nye lærlinger, og vi ser stor interesse blant ungdommen. Vi har nå økt fokus på å ansette flere kvinner i selskapet. Vi erfarer at å øke mangfoldet skaper en god dynamikk, som gir økt trivsel og bedre arbeidsmiljø blant mannskapet, sier Tufteland.

Under lossingen Norsk Fiskeoppdrett var til stede på, besto lasten av 210 tonn laks. Denne var lastet på Sotra ettermiddag, før ankomst til slakteriet. Hele oppdraget tok ca. to døgn fra avgang Hjelmeland, seiling nord til Sotra, lasting, returseilas til Hjelmeland, lossing og til slutt ferdig vasket fartøy klart for neste oppdrag.

«Tauranga» har gått fast for Mowi siden 2004 og dekker området fra Hidra i Agder lengst sør, til nord på Sotra i Vestland.

- Napier har et godt samarbeid med Mowi, og det har vi hatt i 20 år. Flere av våre båter i rederiet er tilknyttet Mowi fordelt på kysten. Vi har et felles mål om å stadig være på jakt etter forbedring av fartøy og prosessteknologi. Våre verdier danner grunnlag for en bedriftskultur som oppmuntrer og bidrar til at dette fortsetter, slik at vi alltid er i forkant med de beste løsningene for biosikkerhet og bærekraftig sjøtransport av fisk, understreker daglig leder.