Tersan og Tersan Havyard starter stålkutting for Norges største batteriferger
Tersan Shipyard kunngjør den offisielle oppstarten av stålkutting for fire batteridrevne ferger, bestilt av Norled. Dette er et prosjekt for både Tersan Shipyard og Tersan Havyard, da de to verftene samarbeider om sitt første prosjekt.
I en pressemelding skriver Tersan Shipyard at seremonien fant sted ved Tersan Shipyard i Yalova, med representanter fra Tersan Havyard, Norled, DNB Bank og LMG Marine til stede.
Dette samarbeidet mellom aktører i bransjen understreker Tersans forpliktelse til å levere miljøvennlige løsninger for den maritime industrien.
Hver ferge vil være 84,5 meter lang og 15 meter bred, og vil ha kapasitet til 60 biler og 250 passasjerer, inkludert mannskap. Batterikapasiteten til hver ferge vil være 8.000 kWh, noe som gjør disse til de ferger med størst batterikapasitet i Norge til dags dato.
De fire batterihybridfergene skal settes inn på rutene Stokkvågen-Lovund og Stokkvågen-Træna i Norge, og bidra til mer bærekraftige og energieffektive fergesamband innen 2027.
Med denne batteriteknologien vil disse fergene betydelig redusere klimagassutslipp, og sette en ny standard i den norske maritime industrien. Fartøyene vil også bidra til renere energiforbruk og lavere driftskostnader, noe som gir en bærekraftig økonomisk fordel over tid.
Disse Norled-fergene er også det første samarbeidsprosjektet mellom Tersan Shipyard og Tersan Havyard.
Gjennom dette samarbeidet vil Tersan Havyard levere skrog, noe som ytterligere forbedrer prosjektets effektivitet og langsiktige pålitelighet. Stålkuttingsseremonien markerer også starten på konstruksjonsfasen for disse innovative fartøyene, som vil spille en avgjørende rolle i utviklingen av bærekraftig maritim transport.
– Vi er begeistret for å starte denne reisen med partnere som Tersan Havyard, Norled og LMG Design. Dette prosjektet fremhever ikke bare vår skipsbyggingskompetanse og vår dedikasjon til bærekraftige løsninger i den maritime sektoren, men det markerer også en ny æra av samarbeid mellom Tersan Shipyard og Tersan Havyard. Vi kombinerer flere tiår med ekspertise og en felles visjon om å levere teknologisk avanserte, høykvalitets, bærekraftige maritime løsninger. Denne strategiske tilpasningen vil forbedre ressursutnyttelsen, strømlinjeforme produksjonsprosessen, og sikre rettidig levering av disse banebrytende fartøyene for å møte de stadig skiftende kravene i den norske ferjesektoren, sier Mehmet Gazioğlu, daglig leder for Tersan Shipyard, i pressemeldingen.
Skrogene til disse fergene vil bli bygget ved Tersan Shipyard, ved bruk av Tersans skipsbyggingskapasiteter. Når skrogene er ferdigstilt, vil de bli transportert til Tersan Havyard for utrustning, for å sikre kvalitetsstandardene og ytelsen gjennom hele prosjektets livssyklus.
– Denne seremonien symboliserer starten på en fantastisk reise for Tersan-teamet over norske og tyrkiske grenser. Vi er overbevist om at Tersan Havyard og Tersan Shipyard sammen vil bli en sterk aktør i skipsbyggingsmarkedet, da vi har en fantastisk mulighet til å kombinere våre store styrker. Det er også viktig å understreke at dette prosjektet viser den utrolige utviklingen av et sterkt og tillitsbasert kundeforhold med Norled. Når det gjelder nybygg, er dette det første prosjektet vi har for Norled, og også det første med LMG design. Prosjektet er allerede i gang, og vi jobber alle svært godt sammen. Det er ingen tvil om at vi ser frem til resten av reisen frem til den endelige leveringen av disse fartøyene, sier Silje Smådal, VP Salg i Tersan Havyard.