North Sea Shipping utvidet flåten sin med to skip

40 år med North Sea Shipping:
– Flere ansatte har vært her siden starten

North Sea Shipping har fylt 40 år. – Det er bygd stein på stein, sier Geir Klepsvik, administrerende direktør.

Publisert Sist oppdatert

Med god lunsj og kake feiret nylig de ansatte i North Sea Shipping 40 år som shippingrederi på Austevoll.

– Vi planlegger en større feiring i sommer, sier Geir Klepsvik til Skipsrevyen.

Klepsvik ser stolt tilbake på selskapet.

F.V: Grunnleggerne av North Sea Shipping Knut Klepsvik, Aksel Økland, Hallvard Klepsvik og Harald Torbjørn Klepsvik har vært med fra starten.

– Vi er alle stolte over selskapet vi har bygget stein på stein til det vi er i dag. Verdiene og kulturen er fortsatt de samme, selv om teknologien og industrien selvfølgelig er veldig annerledes enn da selskapet startet opp, sier Klepsvik.

Ansatte med lang fartstid

Klepsvik understreker med stolthet at selskapet har beholdt flere ansatte siden starten.

– Mange av de ansatte har vært med i mange år, og noen helt siden begynnelsen. Det gjør at de fleste ansatte har en sterk tilknytning til selskapet og vår 40 år lange historie, sier han.

Ifølge Klepsvik har selskapet hele tiden utviklet seg i takt med subsea-industrien.

– Da vi begynte, var det ombygde fiskebåter og enkle løsninger som fungerte etter datidens behov. Etter hvert har utviklingen gått mot større og mer avanserte fartøy, i tillegg til spesialiserte fartøy som kan operere på stadig dypere vann, sier Klepsvik.

Fartøy gjennom historien

Klepsvik trekker frem noen av selskapets viktigste bidrag til industrien gjennom årene:

Med god lunsj og kaker feiret ansatte i North Sea Shipping 40 år som familierederi.
  • «North Sea Surveyor» – Et av de første ROV-fartøyene i verden.

  • «North Sea Commander» – Kjøpt og ombygd i 1987, en av de første diesel-elektriske fartøyene med DP-2 i verden.

  • «Seaway Kingfisher» (1997) – Det første IMR-fartøyet med hiv-kompensert tårn gjennom Moonpool.

  • «Arbol Grande» (2003) – IMR/ROV-fartøy med høy kapasitet og 199 lugarer for markedet i Mexicogolfen.

  • «North Sea Giant» (2011) – Et avansert konstruksjonsfartøy med 400-tonns kran og Voith Schneider-propeller for optimal posisjonering på DP. Ombygd i 2019 med avansert batteri og kraft-elektronikk, slik at fartøyet kan operere i DP-3 med kun én maskin i gang.

  • «North Sea Atlantic» (2014) – Et avansert konstruksjonsfartøy med DP-3 og 550-tonns kran.

Konkurransekraft

Klepsvik mener at North Sea Shipping har vært en pådriver for utviklingen av industrien og teknologiske løsninger.

– Eldre fartøyer har stadig blitt erstattet med litt større og mer avanserte skip, slik at vi hele tiden holder oss konkurransedyktige og i front av den teknologiske utviklingen, sier han.

– Familierederi

North Sea Shipping har hovedbase på Bakkasund i Austevoll.

North Sea Shipping har base i Bakkasund i Austevoll.

– Hva har denne lokaliseringen betydd for selskapet?

– Bakkasund er viktig for North Sea Shipping. Vi er et familierederi med røtter herfra, hvor de fleste eierne og to generasjoner har vokst opp. Samtidig er dette et sted med høy maritim kompetanse, noe som gjør det lettere å finne dyktige sjøfolk til fartøyene våre, sier Klepsvik.

Han legger til at selskapet ikke er avhengig av kompetanse fra de store byene.

– Nesten alle våre kontoransatte bor på Austevoll, noe som gjør at vi ikke trenger å hente kompetanse fra for eksempel Bergen. Det er viktig å skape verdiskaping og arbeidsplasser i distriktene, spesielt der hvor høy kompetanse er nødvendig, sier han.

– Ikke størst, men best

– Hva er de viktigste planene for North Sea Shipping fremover?

– Planen er å være en langsiktig partner for næringen i minst 40 år til. Vi skal ikke bli størst i verden, men vi skal være best. Vi skal fortsette å utvikle oss i takt med behovene i energiindustrien og levere avanserte offshorefartøyer og operasjoner, effektivt og trygt, slik vi har gjort i vår 40-årige historie, avslutter Klepsvik.