Eksportstrategien: Høye ambisjoner, tom verktøykasse
Når næringsminister Jan Christan Vestre tirsdag kveld presenterte sin nye eksportsatsing for maritim eksport utelater han den viktigste håndsregningen han kunne gitt norsk verftsindustri, nemlig en forskuddsgaranti for norske skipsverft, mener Hans Jørgen Fedog og Asle Strønen.
- Vestre har store ambisjoner, men han fyller ikke verktøykassen som må til for å nå sine mål. Det er skuffende og gjør at vi nå konkret vil gå glipp av nye oppdrag som kunne skapt nye arbeidsplasser, sier Hans Jørgen Fedog som er daglig leder i Green Yard Kleven i en pressemelding.
Norske Skipsverft har lenge samarbeidet med regjeringen for å få på plass en forskuddsgaranti for norske verft. Etter langvarig samarbeid med regjeringen har skipsverftene både innhentet juridisk og finansiell dokumentasjon over hva som skal til for å kunne levere en slik ordning.
- Vi hadde forventet at regjeringen nå brukte dette kunnskapsgrunnlaget for å bidra til å styrke norske skipsverft sin konkurransekraft, dagens melding fra Vestre representerer så langt en tapt mulighet sier Fedog.
Regjeringen fremmer til sammen 10 satsingsområder i eksportstrategien, problemet med forslagene gjør at Norge kan ende opp som eksportør av teknologi, fremfor at vi videreutvikler den hele bredden i den maritime klygen. Det blir ingen sterk og fremstidsrettet maritim klynge dersom ikke konkurransekraften til norske skipsverft sikres.
- Dagens eksportstrategi representerer en tapt mulighet for ny og rask vekst i norske skipsverft, men Vestre har fortsatt mulighet til å hente seg inn. Når Vestre i dag fortsatt har en åpning for å etablere en forskuddsgaranti tar Norske Skipsverft regjeringen på alvor. Regjeringen må derfor umiddelbart sette ned et samarbeidsutvalg med Norske Skipsverft for å få etablert denne ordningen så snart som mulig, sier Atle Strønen som er daglig leder i Norske Skipsverft.