Bilder fra slusepasseringer.
Når en Panamax ikke lenger er en Panamax
Panama-kanalen har nå eksistert i mer enn 90 år, så forsåvidt er det kanskje på sin plass med fornyelser. Og hvis myndighetene får det som de vil, blir disse dramatiske.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Byggingen av kanalen ble fullført i 1914 av U.S.A. og ble beskrevet som et av de største menneskeskapte mesterverkene noen gang. Mange døde under byggingen av kanalen, de fleste av malaria og gulfeber.
Frankrikes Ferdinand de Lesseps som var personen bak byggingen av Suez Canal, startet arbeidet med en Panama-kanal i 1881, men ga opp prosjektet ni år senere med problemer med konstruksjonene, sykdom og finansielle vanskeligheter.
Den amerikanske regjeringen ledet av President Theodore Roosevelt kjøpte så kanalen i 1904, og 10 år senere etter enorm innsats av 75.000 arbeidere fra 50 land, kunne den åpnes.
USA opererte så kanalen frem til 1999 etter at President Jimmy Carter og Panamas diktator Gen. Omar Torrijos i 1977 ble enige om å overlate kanalen til Panama ved århundrets utløp. I de 85 årene USA hadde oppsynet med kanalen skulle man ikke tjene penger på den, noe som ble forandret da Panama overtok.
Men dypgående var avhengig av normale tilstander, der hverken tørke eller oversvømmelser var ønskelige. Men så er det noe som heter El Nino som viste seg i all sin vrede i 1998. For sikkherts skyld kom dette værfenomenet på toppen av Asia-krisen som allerede hadde gitt et dolkestøt til skipsfarten. Over mange år har det stadig dukket opp planer om utvidelse av kapasiteten. Men det måtte boom-tider til, som de siste to årene, for å få fart på planene, men nå foreligger de altså. Prislappen ligger rundt $5,25 milliarder på dette tidspunkt.Store deler av kanalen består av innsjøer med nok plass, men begrensningene settes av slusesystemene. President Martin Torrijos og Panama Canal Authority planlegger nå en nummer-2 skipsrute gjennom landet og et nytt sett med sluser. Byggingen skal være ferdig i 2014, og dermed altså nøyaktig 100 år etter at den først ble åpnet. Det er sikkert ikke tilfeldig. Det er naturligvis trafikken gjennom kanalen som skal betale for utvidelsen, og at det blir dyrere å transitte kanalen, er vel ingen overraskelse. Slusene er planlagt å kunne la skip på opp til 1400 x 180 fot passere (ca. 426 x 54,8 meter). Noen sier at max. bredde er 160 fot? Dermed er det lagt opp til at de største containerskipene kan bruke kanalen. (De hittil største Mærsk skipene måler 367,3 x 42,8 meter). Og draften skal bli 50 fot (15,2m) i forhold fra dagens 39,5 fot. Dermed tar kanalmyndighetene mål av seg til å overta en god del av transporten fra Asia som i dag ender opp i California for videre innenlandstransport. Det er fremlagt et enormt tallmateriale som dokumentasjon på at dette skal svare seg, og at alt skal finansieres av trafikken gjennom kanalen. I disse planene inngår at innen 2025 vil 50% av trafikken mellom Asia og USAs østkyst gå via kanalen. Mellom 2015 og 2025 vil kanalen håndtere 4,85 milliarder tonn, og utvidelsen vi gi inntekter på ekstra $10 milliarder i løpet av denne 10-års perioden. Kanalmyndighetene vil øke sitt netto overskudd med 11,6% per år frem til $4,3 milliarder innen 2025. Skipsstørrelsen vil øke fra dagens 22.000 tdw til 33.800 tdw i gjennomsnitt. Og så har Panama tro på at den maritime cluster-effekten vil gi gevinster til havnene, skipsreparasjoner, bunkers, proviantering osv. Alt dette vil gjøre sitt til at Panamas BNP vil øke år for år. Og myndighetene presiserer at landet ikke skal bruke egne pen
ger til noe som helst av denne utbyggingen og skal heller ikke gi noen lånegarantier. Men finansiering må man ha, og det er snakk om $2,3 milliarder for å dekke byggeutgiftene når disse er på topp i 2009. Allerede fra neste år vil det bli dyrere å bruke kanalen. Det estimeres at det trengs 35.000 personer for å bygge de nye slusene. 1999: US removes its last troops from a military base in November. Panama assumes control on Dec. 31. |
|
|
|
|
|
|
|