Fortsatt krevende marked for Nor Crane
Dubai-registrerte Nor Crane med adm.dir. Finn Nilsen i spissen, har de siste årene hatt en betydelig reduksjon av ordreboken etter en korreksjon i markedet. Nilsen ser imidlertid positivt på utsiktene fremover.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nor Crane & Winch Group leverer hovedsaklig kraner og vinsjer samt diverse dekksmaskineri til ulike marine og offshore-relaterte applikasjoner. Selskapet står for engineering-biten selv, mens produksjonen settes bort til underleverandører, vanligvis Goltens og Fabtech. Nor Crane er til stede med fasiliteter i både Dubai, Norge, Singapore og Kina, og har i tillegg salgskontor i India, Brasil og USA.
Selskapet etablerte seg i Dubai tilbake i 2004, og hadde før 2008 opparbeidet seg en svært stor ordreserve. Dagens ordrebok er betydelig mindre. Nilsen opplever ikke markedet som spesielt dårlig, men at output av fartøyer fra regionen er mindre enn tidligere. Likevel skal selskapets posisjon i sitt segment være relativt komfortabel i regionen, erfarer vi fra Nilsen.
Da Skipsrevyen avla selskapet et besøk i januar ble kraner fra Nor Crane installert på “Zamil 403” og “Zamil 404”, enkle PSVer til Zamil Offshore. Installeringen ble utført av Grandweld, også lokalisert i DMC.
På plass i DMC
Da Nor Crane etablerte seg i Dubai for knappe ti år siden, var det i Al Jadaf. Tidlig i 2012 valgte selskapet å leie lokaliteter i Dubai Maritime City (DMC), men det skulle ta nesten et år før grunnleggende fasiliteter som vann og strøm kom på plass. I dag ser det imidlertid lysere ut for lokalitetene, men forsinkelsene illustrerer godt problemene myndighetene i Dubai har hatt med å få DMC opp å gå.
Nilsen sier at det har vært knyttet en del frustrasjon til utviklingen i dette maritime prestisjeprosjektet. Lagerhallen i DMC som Nor Crane skal bruke til service koster alene 300.000 dirham i leie pr. år. I følge Nilsen er det betydelige byråkratiske utfordringer i Dubai. De forskjellige myndighetsorganene har for dårlig koordinasjon seg imellom erfarer vi.
Tilbakemeldingene Skipsrevyen får fra andre aktører i området er at DMC er “the place to be”, men at mange vegrer seg grunnet alle forsinkelsene og det høye prisnivået. Selv om en del har skjedd i løpet av de siste to årene, er det fortsatt en lang vei å gå.