Adm.dir. i InSeaTech, Jarle Samuelsen utenfor lokalene i Sandviken. Lastebilen i bakgrunnen benyttes ved dykkeoperasjoner, og er utrustet med videoovervåkning, oppholdsrom og ROV.

En ny aktør etablerer seg i Bergen – InSeaTech med stor satsing

I desember 2010 ble selskapet InSeaTech, med adm.dir. Jarle Samuelsen i spissen, etablert i Bergen. Selskapets kjernevirksomhet er operasjoner innen vedlikehold, reparasjoner og inspeksjoner i tilknytning til vindmøller, skipsfart og offshoresektoren. InSeaTech tar sikte på å bli det foretrukne alternativet gjennom satsing på den høyeste kvaliteten, den beste kompetansen og fokus på sikkerhet. Skipsrevyen avla selskapet er besøk i midten av mai.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er en betydelig investering som nå er gjennomført for å få InSeaTech opp å gå. Selskapet har blant annet anskaffet en egen arbeidsbåt for ROV-, kran-, og dykkeoperasjoner. “Sea Worker” er 14,99 meter lang og har stort sett alltid med en observasjons-ROV. Båten er stand by døgnet rundt, og klar til å rykke ut, også til hasteoppdrag.
InSeaTech sitt hovedkontor er lokalisert i Sandviken i Bergen, mens operasjonsbasen har tilholdssted på Hanøytangen. Dermed har selskapet lokalisert seg både i nærhet til kaianleggene i Bergen, og Hanøytangen hvor Bergen Group utfører serviceoppdrag og reparasjoner i tilknytning til offshoresektoren.
Adm.dir. i InSeaTech, Jarle Samuelsen, anser lokalisering av henholdsvis hovedkontor og operasjonsbase som svært gunstig. Potensialet for vekst i disse områdene er svært gode, med nye muligheter innenfor flere segmenter, forklarer han.
Satser på den høyeste kvaliteten
Strategien bak etableringen av InSeaTech er å være leverandør av tjenester med høyest mulig kvalitet og med utvidet fokus på sikkerhet. Det er en lang rekke tjenester og oppdrag selskapet utfører, og spesielt to typer operasjoner skiller seg ut som spesielt interessante.
I samarbeid med CleanHull AS utfører InSeaTech skrogvask ved hjelp av en spesialutviklet ROV, som med base i en arbeidsbåt selvstendig manøvrerer seg langs skroget. I følge Samuelsen finnes det trolig bare fire slike ROVer i verden, og InSeaTech opererer den som dekker området fra Oslo og vest- og nordover. Teknikken som benyttes er en form for vannjetstråle som rensker av begroning uten å skade antifoulingen. Løsmaterialet blir samtidig samlet opp for å unngå unødvendig miljøbelastning. Alt etter størrelsen på skipet ligger kostnaden på slik skrogvask i størrelsesorden 40.000-100.000 kr, og kan gjennomføres i løpet av få timer.
InSeaTech har også samarbeid med YIT. Dette selskapet, som blant annet driver med mekanisk engineering, leverer såkalte “habitater”. Disse opptil to kvm store innretningene brukes eksempelvis ved skifte av stålplater eller reparasjoner under vann. Også thrustere kan skiftes, alt mens fartøyet ligger i vannet. InSeaTech står for den operasjonelle gjennomføringen, og teknikken kan være et godt alternativ til dokking av fartøyet.
Fokusområder
InSeaTech posisjonerer seg i det øvre sjiktet. For å kunne levere høykvalitetstjenester er selskapet svært kompetansedrevet. Samuelsen forklarer at for å nå opp til de mål man har satt seg, kreves de riktige folkene. Kursing gjennomføres regelmessig for å sikre at alle til enhver tid presterer optimalt.
Dette er også en viktig bestanddel i sikkerhetsfokuset. InSeaTech gjennomfører alle dykkeoperasjonene i henhold til den strenge NORSOK U-103 dykkestandarden. Det betyr eksempelvis at dykkeoperasjonene må videoovervåkes. Videre er det utplassert hjertestarter ved hver enkelt dykkestasjon, og alt personell er kurset i bruken av disse.
Samuelsen forklarer til Skipsrevyen at InSeaTech har mål om å bli ledende på marine operasjoner, og ordreinngangen i selskapet virker allerede å være i ferd med å vokse. Blant annet har CleanHull kontrakt på rengjøring av fartøyer benyttet av Statoil, og i denne sammenheng er InSeaTech leverandør.