EM305 FPMS har tilstrekkelig radartverrsnitt til at den kan benyttes på flytende sjømerker.

Radarsikkerhet

Under Andre verdenskrig ble det utviklet radarreflektorer for å teste og justere de nye radarsettene i centimeterbåndet. Reflektorene ble også tatt i bruk for å skape falske radarmål og forandre radarbildet av viktige bombemål som rullebaner og havneområder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Trihedraler og octahedraler
Etter hvert som radar ble vanlig også på handelsfartøyer i 1950-årene, oppsto det en industri som tilbød flere typer utstyr som forsterket ekkoet fra små fartøyer. Den vanligste konstruksjonen var en tresidet hjørnereflektor, trihedral, og denne fungerte bra på landjorden mot flyradar når man visste fra hvilken retning bombeflyene kom. På sjøen var det verre, siden radaren kunne befinne seg i hvilken som helst retning, i tillegg til at reflektoren ville bevege seg i alle retninger ettersom fartøyet slingret og stampet seg gjennom høy sjø.
For å få en reflektor som dekket de fleste trusselretninger og som skulle være effektiv uansett hvordan eget fartøy beveget seg, ble reflektoren satt sammen av tre plater som gikk gjennom hverandre, slik at de til sammen dannet åtte tresidede reflektorer i forskjellige retninger. Denne åttehjørnede typen reflektorer betegnes vanligvis som octahedrale reflektorer, og den var utgangspunktet for sivile reflektorer til redningsfarkoster og andre mindre fartøyer.
Fordelen med disse reflektorene er at de er relativt enkle å produsere, og derfor også ganske rimelige. De enkleste versjonene koster ikke mer enn noen få hundrelapper, mens de mer avanserte koster et par tusenlapper.
De fleste er feilmontert
Ulempen med disse reflektorene er at de påvirkes sterkt av fartøyets bevegelser, og de må derfor være korrekt montert i forhold til fartøyets normale krengingsvinkel (inklinasjon), slik at de ikke taper for mye av refleksjonsevnen mot fartøysradar når fartøyet slingrer. Selv om den enkelte hjørnereflektoren har en åpning på 90°, reflekterer den bare over en vinkel på 35°, 35° fra hver av sidene. Utenfor denne vinkelen er radartverrsnittet mindre enn halvparten av hva det er i midten. Det maksimale radartverrsnittet blir bestemt av lengde på sidene ”a”. Med sider på 23 cm, noe som gir et tverrmål 46 cm, vil reflektoren ha maksimalt radartverrsnitt på 10 m2.
Den åttehjørnede reflektoren skal være montert slik at én trekant er rettet rett oppover, vanligvis betegnet som ”vannsamleposisjon”. I denne posisjonen viser reflektoren 6 slike refleksjonssektorer på 35° i horisontalplanet, slik at den har et radartverrsnitt på mellom 5 og 10 m2 over 210° av de totale 360°. Dessverre er denne reflektoren konstruert slik at den har naturlige hjørner som den kan henges opp etter. Flesteparten av disse reflektorene er derfor feilt montert.
En variant av den åttehjørnede standardreflektoren er Davis Instruments sin Echomaster, hvor de tre firkantede platene er erstattet av tre sirkulære plater. Den sirkulære utformingen økte radartverrsnittet radikalt. Men siden kravet til sterkeste refleksjon gjennom flere tiår har vært 10 m2, laget Davis Instruments den runde reflektoren slik at den akkurat tilfredsstilte minimumskravet. Den større refleksjonsevnen ble derfor brukt til å redusere størrelsen og produksjonskostnadene, og ikke til å gjøre reflektoren bedre. Den runde Echomaster-reflektoren har derfor et tverrmål på bare 32 cm, og gir da samme refleksjon som en 46 cm reflektor med firkantede plater.
Det er også verd å merke seg at den runde Echomaster-reflektoren har samme ulemper med hensyn til asimutdekning, er like mye påvirket av slingring og stamping, og krever samme opphengning i ”vannsamleposisjon” som den firkantede reflektoren.
Jevn refleksjon er viktig
For å sikre god refleksjon også i litt dårlig vær, når man har mest bruk for reflektor, er det viktigere at reflektoren har en jevn refleksjon i alle retninger enn at den har sterke refleksjoner i noen retninger, med tilhørende svake refleksjoner mellom disse. Mer avanserte reflektorer er derfor bygget opp av mer uavhengige tresidige hjørnereflektorer på en måte som gir jevnere refleksjon horisonten rundt.
Gjennom lang tid har Blipper 210-7 fra Firdell Radar Reflectors Ltd vært en av de mest brukte radarreflektorene for seilbåter. Den gir jevn refleksjon horisonten rundt, og med en diameter på 24 cm og en vekt på bare 1,8 kg, er den både liten og lett, i tillegg til at den har en form uten skarpe kanter, noe som gjør den velegnet på seilbåter. Denne typen reflektorer omtales ofte som ”fender”-reflektorer.
God info fra Target Pattern Map
De tredimensjonale polardiagrammene, TPM - Target Pattern Map, viser at den 46 cm store åttehjørnede reflektoren har bedre vertikaldekning i noen sektorer enn Blipper 210-7, mens den har mye dårlige dekning i like mange, og større, sektorer. Blipper 210-7 vil derfor tåle krengning mye bedre enn den åttehjørnede uten at det går ut over sannsynligheten for at den skal bli sett på radar i dårlig vær. Begge reflektorene har maksimal refleksjon på 10 m2, mens Blipper 210-7 har noe større gjennomsnittlig refleksjon.
Firdell Radar Reflectors Ltd har også en større og kraftigere versjon av samme konstruksjon – Blipper 300-5. Denne har et største radartverrsnitt på 20 m2, med et gjennomsnitt på over 9 m2 RMS. Med en diameter på 33 cm og en vekt på 3,4 kg, egner den seg godt for noe større seilbåter så vel som fiske-, fangst- og fraktebåter. De gule feltene på TPM viser hvor godt reflektoren tilfredsstiller de internasjonale kravene om 7,5 m2 i X-bånd.
Kreative britiske konkurrenter
På verdensbasis er det trolig bare britiske Firdell Radar Reflectors Ltd og Echomax som produserer brukbare reflektorer basert på prinsippet for hjørnereflektoren. Det finnes nok andre produsenter av lignende reflektorer, men det er stort sett i det ytre de ligner på hverandre. De to britiske konkurrentene er begge anerkjent for sin profesjonalitet og dokumentasjon av ytelser.
Echomax sin standardreflektor er Echomax EM 230. Selv om det største radartverrsnittet for denne er på hele 24 m2, er det bare 5 m2 ved 20° krengning. Reflektoren egner seg likevel bra for seilbåter, mens den også tilfredsstiller de internasjonale kravene for motorbåter og katamaraner. Med en vekt på 2,1 kg og en diameter på 25 cm, er den i hovedsak ganske lik Blipper 210-7.
Echomax leverer noen av sine reflektorer med TPM for både X-bånd og S-bånd, og for EM 230 viser disse bra radartverrsnitt opp mot 15° krengning i X-bånd.
Som Firdell, har også Echomax flere varianter av standardreflektoren sin, både større og mindre. EM 305 er Echomax sin reflektor for større seilbåter, fiske-, fangst- og fraktbåter, og den benyttes i stor grad også på flytende sjømerker. Den opprinnelige versjonen har et største radartverrsnitt på 56 m2, med jevn refleksjon i alle retninger, mens en ny versjon, EM 305 PE, med plastskall (polyetylene PE), har et største radartverrsnitt på 63 m2. Med en vekt på 4,1 kg tilfredsstiller EM 305 også alle de internasjonale kravene.
Nødreflektor for redningsflåter
EM 230 leveres også i en oppblåsbar versjon, EM 230i (inflate) som egner seg både for oppblåsbare redningsflåter og som ekstra reflektor i dårlig vær. Mens den sammenlagt nesten ikke tar plass, har den i oppblåst ti

lstand omtrent samme størrelse som EM230.
I oppblåst tilstand består den av mange rette flater og vinkler av finmasket, vevet metallduk som er strukket ut inne i selve "boblen". Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at hvis den ikke er helt oppblåst, vil den ha meget lite radartverrsnitt. Denne reflektoren produseres nå bare av fluoriserende grønn plast.
Del 3 i denne serien vil se på både mer og mindre avanserte reflektorer.