Forbedring av maritime transportsystemer
Flagship er et europeisk prosjekt for maritime transportsystemer, og består av over 40 europeiske maritime organisasjoner der fokus ligger på forbedret sikkerhet, miljøvennlighet og konkurranseevne innen europeisk maritim transport. Det delvis EU-finansierte prosjektet ble utformet for å øke kapasiteten og påliteligheten innen frakt- og passasjertjenester ytterligere, og for å redusere følgene av ulykker og utslipp.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Prosjektet har nå videreutviklet et beslutningsstøttesystem som benytter seg av TCI (metode for indeksering av teknisk tilstand) for å bistå skipsarbeidere med å forbedre motorenes tekniske tilstand. Flagships anvendelse av TCI kan hjelpe skipsbesetninger med å øke sikkerheten under sjøreisen, senke drivstofforbruk og redusere utslipp av luftforurensende stoffer.
TCI er basert på en metode for måling av teknisk tilstand, og i Flagship har denne blitt benyttet for å følge opp et skips hovedmotorer, hjelpemotorer og sidepropeller. Flagships anvendelse av systemet skal bidra til god motorbehandling og samtidig redusere kostnader i forbindelse med vedlikehold og off-hire. Systemet ombord på skipet er integrert med en analysepakke på land, og genererer en samling av ytelsesindikatorer basert på referanseverdier. Ansvarlige for skipet på land og mannskapet ombord på skipet, vil motta en rapport der problemer identifiseres og merkes av med et trafikklys som angir grønt, gult eller rødt avhengig av problemets alvorlighetsgrad. Brukeren har også tilgang til en online-versjon av rapporten dersom det er ønskelig nærmere å etterforske datatypen som forårsaket varslet.
Teknologi som hjelpemiddel
Flagships anvendelse av TCI-konseptet benytter seg av utviklinger innen satellittkommunikasjon og internett-nyvinninger som muliggjør effektiv sortering, behandling og distribuering av data både til skip og landbasert personell. Systemet tilfører ytterligere verdi ved at det kan analysere data og presentere disse i et lett forståelig format som enkelt identifiserer behovet for igangsetting av korrigerende tiltak, enten forslag fra en landbasert tilsynshavende eller initiering fra mannskapet ombord.
– Flagships anvendelse av TCI-konseptet på viktige skipssystemer er et utmerket eksempel på hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi bidrar til tidlig avdekking av problemer, effektiv analyse og rask reparasjon, forklarer forskningssjef hos Flagship-partneren Marintek, Ørnulf Jan Rodseth.
– Vi har registrert drivstoffreduksjon på opptil fem prosent som et direkte resultat av bruken av TCI-systemet, noe som understreker viktigheten ved at forsknings- og utviklingsprosjekter som Flagship fortsetter med å gjøre skipstransport enda mer miljøvennlig.
Herman de Meester, koordinator for Flagship, forteller: Flagships visjon er å skape mekanismen som fører sammen ekspertisen fra alle involverte parter i sanntid, uavhengig av hvor de befinner seg, i det riktige formatet, til rett tid og inkorporere den ypperste fagkunnskapen slik at partene bedre kan takle alle spørsmålene en skipsoperatør blir stilt overfor.
TCI-prosjektet ble ledet av Marintek i Norge og støttet, levert og testet i samarbeid med NTNU, Teekay Shipping og Rolls Royce i Storbritannia, Danaos Shipping Co. Ltd og ASME fra Hellas, Containerships i Finland og RINA i Italia.