Samba for SAMMAX
Maersk Lines nye SamMax type er blitt beskrevet som verdens største reefer skip. De første nybyggene i SamMax serien ble oppgitt å ha total container kapasitet på 7450 teu, men de siste har fått økt kapasiteten til 8700 teu. For begge er det snakk om 1700 reefer plugger. Disse nybyggene er i ferd med å overta Sør-Amerika servicene.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det spørs likevel om ikke 13 år gamle «Dole Colombia» og «Dole Chile» fortsatt er like stor når det dreier seg om ren reeferkapasitet. Disse vakte stor oppsikt da de ble bygget ved tyske Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) i Kiel i 1999 (omtalt i SKIPSREVYEN som byggenummer 342 og 343) og var/er skreddersydde reefer containerskip med kapasitet på 2046 teu, eller 1.023 40’ containers med 2 millioner kubikkfot til rådighet.
Før disse kom, var det igjen A.P. Møller - Mærsk A/S skip som tronet øverst med plass til opp til 700 frysecontainers.
Et særtrekk med «Dole Colombia» typen var en såkalt “open-top configuration”, eller om man vil, “hatchcoverless”. Uten lukedeksler var tanken at lasting/lossing ville være raskere – noe som var viktig for Dole med mange havneanløp i Sør/Sentral/Nord-Amerika. HDW hadde erfaring med “open-top” skip etter å ha bygget seks containerskip av den typen for Norasia.
Dole skipene var utstyrt med to Liebherr gantry kraner og kan passere Panama-kanalen. Dødvekten er ikke viktig for denne typen skip, men er cirka 30.000 tonn. Lengden er 204,9 meter.
Strømproduksjonen er kritisk ombord i slike skip, og det ble installert 5 x MaK dieselmotorer. For andre auxiliary operasjoner, inkludert for reefer containers, er et tre dieselgeneratorer.
SamMax
De største nybyggene i serien er «Maersk Lebu», «Maersk Laguna» og «Maersk Lota». Etter å ha utført reise fra Fjerne Østen til Middelhavet settes skipene visstnok inn på Europa - østkysten Sør-Amerika på vårparten, en service som betjenes sammen med Hamburg Süd.
Disse skipene har helt andre dimensjoner enn “Dole” skipene med lengde på 299,9 meter og dødvekt på 94.267 tonn, og er naturligvis altfor brede for dagens Panama-kanal med sine 45,2 meter. Skipene har ikke eget lastegear.
Denne serien skip som er bygget/bygges ved Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) i Sør-Korea, består av i alt 16 skip, der «Maersk Lota» eksempelvis er nr. ni i rekken. I forbindelse med overleveringen av henne ble hun beskrevet som det største skipet som er bygget øremerket for regulære seilinger til Sør-Amerika.
zachs@skipsrevyen.no