Fra venstre: VP/Salgs- og markedssjef i L-3 Valmarine, John Egil Gilje og salgssjef for Norge, Helge Kvandal.

L-3 Valmarine skal erobre Norge

I forbindelse med L-3 Valmarines Platinum Day i Drammen i mars, ble Skipsrevyen gjort kjent med at selskapet nå øker satsingen i det norske markedet. Nyeste generasjon automasjonssystem, Valmatic Platinum, og navigasjonssystemet Nacos Platinum, skal være svært egnet for en rekke segmenter, eksempelvis offshore og fiskeri. Nå er også selskapets DP-system integrert i Platinum-løsningen, og L-3 Valmarine kan med det levere et komplett produktspekter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

L-3 Valmarine, med hovedkontor i Drammen, arrangerte i mars Platinum Days der en rekke verft og rederier var til stede. Hensikten var presentere selskapets Platinum produktserie bestående av automasjon, navigasjon og DP.

I L-3 Valmarine er man fornøyd med resultatet, og i følge VP/salgs- og markedssjef i selskapet, John Egil Gilje, lyktes det å nå ut til en bred kundemasse, og gjøre produktene mer kjent.

I markedet er L-3 Valmarine i dag mest kjent for automasjon og navigasjon til cruise-industrien hvor selskapet har vært ledende i flere tiår¬ – med en markedsandel trolig på nærmere 80 prosent. I følge Gilje er det imidlertid ikke realistisk å opprettholde en så stor markedsandel over tid, og selskapet ønsker nå sette et større fotavtrykk i andre segmenter.

Det er nyeste generasjon Platium-løsninger som er utgangspunktet for satsingen. Navigasjonssystemet Nacos Platinum og automasjonssystemet Valmatic Platinum, med en nettverksbasert broløsning, er begge relativt nye i markedet. Helt fersk er integreringen av selskapets DP-løsning i den samme Platinum-serien. Dermed kan L-3 Valmarine dekke et bredt systembehov, og leverer komplette systemer fra 400 I/O og helt opp til omtrent 50.000 I/O for cruise-applikasjoner.

På radar-siden er det også kommet ny funksjonalitet. L-3 Valmarine har tidligere levert en IP-basert radar med én scanner. Nå åpnes det for bruk av flere scannere samtidig for å kunne flette sammen ulike radarbilder, noe som kan være utslagsgivende under kritiske operasjoner.

Norge for tur

I tillegg til dominansen innen cruise, er L-3 Valmarine en betydelig aktør i det internasjonale navy-segmentet. Ikke bare har løsninger i dette markeder lenge vært innbringende, prognosene fremover ser også meget gode ut.

Men når Skipsrevyen møter John Egil Gilje og salgssjef for Norge, Helge Kvandal, er det Norges-satsingen som er hovedfokus. – Vi mener å være konkurransedyktig på både enkle og komplekse systemer, sier Kvandal. Det betyr at avansert offshoretonnasje så vel som fiskefartøyer og andre fartøystyper utgjør et reelt marked. Det samme er det viktige retrofitmarkedet hvor L-3 Valmarine tilbyr en rekke effektive løsninger.

Selskapet har leveranser til en rekke norske verft, og har sågar inngått en rammeavtale med en sentral verftsaktør. Likevel ønsker selskapet i enda større grad å bli et reelt alternativ til de mer “tradisjonelle” leverandørene.

I tillegg til å levere produkter på høyt teknologisk nivå, ligger noe av selskapets styrke i kunne levere hele produktspekteret sammen med en lokal tilstedeværelse og deretter høy grad av oppfølging – en oppskrift som har vist seg svært viktig i verft-leverandør-samarbeidet.

Fem-årsplan

I norsk verftssammenheng er det ikke mulig å komme utenom offshoresektoren, og L-3 Valmarine leverer til flere nybygg i dette segmentet. Men det bygges også annen tonnasje her hjemme, og eksempelvis er Fjord Line-fergene som skal leveres fra Fosen utrustet med fullintegrerte automasjons- og navigasjonsløsning fra L-3 Valmarine.

Et interessant marked internasjonalt som er i ferd med at åpne seg opp er byggingen av LNG-skip. Spesielt i Kina er dette voksende.

Gilje forklarer at ambisjonsnivået for de neste fem årene er høyt. L-3 Valmarine skal i løpet av denne perioden øke sin tilstedeværelse i det norske markedet betydelig, og samtidig forsterke posisjonen internasjonalt. – Det er lagt ned store investeringer for å stå rustet mot konkurrentene, forklarer Gilje.