Båtbyggeren i Ulsteinvik
Å gå kailangs og studere flotte skip, er noe mange har gledet seg over. Også det å være sjømann har lokket mang en fantasi over horisonten. Men få har profesjonalisert drømmen og hobbyen slik som båtbyggeren Per Kjellevold i Ulsteinvik. Han bygger kompliserte, motordrevne modellbåter i skala 1:100 med en fantastisk detaljrikdom.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
– Det hele begynte for tolv år siden, forteller Per Kjellevold, til daglig Technical Superintendent i Havila Shipping ASA til Skipsrevyen. – Den gang var jeg ansatt som skipselektriker i Hurtigrutens M/S ”Kong Harald”. En av kollegaene mine hadde fått et byggesett av en gammel hurtigrute som han ikke klarte å bygge selv. Kollegaen ba meg om å bygge denne for ham, noe jeg gjorde. Resultatet ble så bra at flere av de andre kollegaene ba meg om å bygge en tilsvarende for dem.
Det var dette som ga Kjellevold ideen om å utvikle et nytt byggesett med høyere standard og detaljgrad. – Det tok meg to år å utvikle båten, anslagsvis 2-3000 timer, sier han og forteller at han har solgt et stort antall byggesett til inn- og utland.
Utviklingsarbeidet innebar mye prøving og feiling både med hensyn til materialvalg og utforming av detaljer og deler. Et av de største problemene var at han ikke hadde detaljtegninger til båten. Dette kompensert han ved å ta bilder og mål av skipet selv, og laget deler etter dette på friturene.
– Alle tegningene som i dag følger byggesettet har jeg og en god venn tegnet selv på AUTOCAD, og til slutt ble det tatt kontakt med et firma som konverterte båten over til 3D og laget arbeidstegningene som i dag følger med settet, sier Kjellevold fornøyd.
Kontinuerlig utvikling
Byggesettet har vært under kontinuerlig utvikling frem til i dag. Dette har vært gjort for å lage stadig bedre løsninger og høyere kvalitet på deler og utstyr.
Tidligere ble delene til byggesettet levert av flere underleverandører. Dette var tidkrevende og uhensiktsmessig. Kjellevold bestemte seg derfor for å produsere flere av delene selv. – Jeg gikk blant til anskaffelse av en laserkuttemaskin i 2010 for å kunne lage overbygg og utstyrsettet selv, ca. til sammen 310 av 640 deler. Skroget er vakuumformet og blir laget i ett stykke, av en 3 mm plate. De vil si at skrogets tykkelse varierer fra 3 mm til 1,5 mm, deretter sendes dette til en annen fabrikk som har en 5 akset datafres. Der blir alle vinduer, rekke, bakken m.m. freset ut. Skroget er dermed av meget høy kvalitet. Overbygget er laget av 2 mm plater som gjør det stivere. Det er tatt mye hensyn til vekten av overbygget for stabiliteten sin del. Tidligere ble daviter livbåter laget i et metalllignende materiale, i dag er daviter laget i akrylplast og båtene i 1 mm ABS-plast, alle rekkverk er etset ut i original utforming.
Som belysning benytter Kjellevold fiberoptikk. Totalt er det 52 fibertråder som forsyner båten med lys. – Dette gjør at vi har lys i både navneskiltet og skorsteins belysningen, samt alle lamper utvending, smiler Per Kjellevold. – Dette gjør at modellene får et preg svært likt originalen.
”Årets modell” i Tyskland
I 2006 fikk byggesettet utmerkelsen ”Årets modell” av tidsskriftet ”Modell Werft” i Tyskland. Utmerkelsen var et resultat av en avstemming blant bladets lesere. Båten ble hardt testet og sammenlignet med andre nominerte. En av testene gikk ut på å kjøre med full fart forover for så å svinge med fullt ror, dette for å teste hvor mye den krenket.
Byggesettet
Som bildene viser er det et avansert byggesett Per Kjellevold fremstiller. M/S ”Kong Harald” er basisbåten, men modellen kan også leveres som hurtigruteskipene ”Richard With” og ”Nordlys”.
Skalaen er 1:100 og båtene har målene 122,00 cm lengde, bredde 18,20 cm og en høyde på 35,00 cm. Byggesettet består av ca. 640 deler. Vekt inkl. motor, fjernstyring m.m. er ca. 5 kilo. Under kjøring i sjø må et ballasttillegg på 4,5-5 kilo påregnes. Skroget er laget i polystyrenplast, overbygget i ABS-plast og utstyrsettet i plast og messing. Båten kan utstyres med motorer og fjernstyring.
– Det må påregnes ca. 3-500 arbeidstimer for å bygge båten ferdig, forteller båtbyggeren i Ulsteinvik, – litt avhengig av kunnskap og erfaring. Det er fyldige byggebeskrivelser og tegninger i hvert byggesett.
– Vi har også levert ferdig bygde modeller til firmaer og private i Norge og utlandet, sist til et firma i Frankrike. Båten leveres da med monter og full belysning. Ferdig bygde båter kan leveres etter bestilling, enkelte leveres med motorer slik at propellene går rundt eller at radaren roterer, alt etter hva kundene ønsker. Monteret som vi leverer er laget av et lokalt møbelfirma (samme som freser ut skrogene ), de er laget i teak og med båtnavn utfrest i sidene.
Totalt har Per Kjellevold solgt mellom 170 og 200 byggesett verden over, hovedsaklig i Tyskland, Norge, Sveits og Nederland. Kjøperne er båtentusiaster som ønsker å kjøpe seg en byggeteknisk utfordring og bedrifter som kjøper ferdig modeller for utstilling.