Karsten Moholt foran et hektisk år
Innen 2013 er omme skal Karsten Moholt AS ha bygget sin nye engineeringavdeling ytterligere opp, bli en enda mer komplett leverandør, og samlokalisere hele virksomheten i nye lokaler på Askøy, – alt samtidig som servicenivået overfor kundene opprettholdes. Adm.dir. Linn Cecilie Moholt forventer et krevende år, spesielt med tanke på aktivitetsnivået ute blant en del av kundene innen olje og gass.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Da Skipsrevyen snakket med Linn Cecilie Moholt for et år tilbake, var et av hovedfokusene å bygge opp den da nye engineeringavdelingen. I følge Moholt har avdelingen vokst tilfredsstillende, og ytterligere rekruttering er underveis. En av spesialitetene er vedlikeholdsprogrammer, og avdelingen bistår blant annet i overgang til tilstandsbasert vedlikehold.
I dag utgjør engineeringavdelingen bare fem prosent av Karsten Moholts ansatte. Basert på ordresituasjonen vil nok dette imidlertid øke til ca. ti prosent. Derfor trenger selskapet, på linje med stort sett alle andre olje- og gasseksponerte selskaper, nye kloke hoder. For å få dette til går naturlig nok ikke selskapet i samme retning som oljeselskapene som stort sett betaler seg ut av de fleste problemer.
I følge Linn Cecilie Moholt har man i Karsten Moholt et hovedmål om å skape en arbeidsplass hvor alle betyr noe og kan påvirke sin egen hverdag. Eksempelvis ble det i 2012 investert i et stort kompetanseløft for alle ansatte.
Det finnes også karriereprogrammer med nær oppfølging, som ved behov kan gå på tvers av avdelingene. Dette sammen med etterutdanning og en rekke sosiale goder som trening, tilgang til firmahytte og diverse events, er ment å fremdyrke ansatte som ønsker en betydningsfull rolle i et voksende selskap.
Først igjen
Tilbake i 2011 ble Karsten Moholt først ute med en helt ny sertifisering fra DNV som åpnet for å tilby kundene godkjenning på tilstandsbaserte systemer på mobile offshoreenheter. Karsten Moholt var den gang først i verden med denne sertifiseringen, og har nå tatt et nytt skritt i samme retning.
Linn Cecilie Moholt forteller at selv om dette var et svært positivt steg for selskapet, ble det etter tilbakemeldinger fra kundene klart at enda et “først i verden” måtte til. Mange hadde klassing fra ABS, og for å kunne tilby kundemassen et mest mulig komplett løsning, har Karsten Moholt også fått tilsvarende sertifisering av ABS. Pr. i dag er det ingen andre som kan skilte med begge sertifiseringer, noe Linn Cecilie Moholt sier seg svært fornøyd med.
Logistiske utfordringer
Det som blir mest krevende i 2013 for Karsten Moholt, er å komme gjennom flytteprosjektet til Askøy på en måte som ikke er til ulempe for kundene. Logistisk sett blir samlokaliseringen en stegvis prosess som skal være ferdig ved utgangen av året. Det overordnede målet er å ta med det “beste” fra dagens struktur, eksempelvis et nytt datasystem og en del av det tekniske utstyret, og plassere alt sammen i et nytt formålstjenlig lokale. Men maskinparken skal oppgraderes betraktelig.
Blant det som kan nevnes er et nytt vakumtrykkanlegg, som med en diameter på fire meter blir det største i Europa. Man øker også fra 12-tonns balanseringsbenk til 25 tonn. Krankapasiteten øker fra 30 til 100 tonn med løftehøyde på 15 meter.
Selve hovedproduksjonen tas det sikte på å flytte i løpet av juli, som tradisjonelt er en relativt rolig periode. Men når dét er sagt, bruker også januar være relativt rolig. Linn Cecilie Moholt må imidlertid medgi at aktivitetsnivået i januar var uvanlig høyt i år, noe som enkelt og greit gjenspeiler det høye trykket i olje- og gassindustrien.
Det kan i den sammenheng nevnes at mot slutten av februar dro Karsten Moholt i land en ny kontrakt med Saipem. Detaljene i kontrakten var ved trykking ikke ferdig utarbeidet, men bestod hovedsaklig av vibrasjonsovervåkning av thrustere og CBM-godkjenning fra DNV til i alt tre rigger – “Scarabeo 5”, “Scarabeo 8” og “Scarabeo 9”.