Karsten Høyland: På’an igjen
Ikke før har skipper Karsten Høyland fra Steinsland i Sund solgt seg ned i rederiet han har bygget opp siden 1980-årene, Sartor Shipping (i dag Sartor Offshore), så starter han et nytt offshorerederi, Hoyland Offshore. Gamlerederiet har flyttet fra Steinsland til Ågotnes med ny hovedeier, Øgreid-familien fra Stavanger.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
– Det ble for stort og omfattende. Jeg er skipper, ingen vanlig bedriftsleder. Med over 600 ansatte og et 20-talls skip ble det i overkant av hva jeg kunne rå med. Jeg fikk riktig nok inn en ny daglig leder, men fant likevel ut at jeg ville trappe ned, sier Karsten Høyland til Skipsrevyen.
Irer inn og irer ut
Før Øgreid-familien kom inn i Sartor Shipping AS, hadde jeg det store irske slepbåt- og logistikk-rederiet Mainport som partner i et joint venture. I 2009 ble vi enige med irene i å kjøpe ut deres del av samarbeidsselskapet og vi hadde da 26 fartøyer i flåten, forteller Karsten Høyland.
– Øgreid-familen kjøpt aksjene som Mainport eide i Sartor Shipping AS og ble majoritetsaksjonær. Sartor Shipping AS (i dag Hoyland Shipping AS) solgte i fjor 37 prosent av aksjene til Øgreid, og ble da minioritetseier.
Siden årsskiftet 2009/2010 har Karsten Høyland jobbet med å finne muligheter innen vindmølledrift til havs, men lysten til å drive tradisjonell shipping ble for sterk. – Jeg satte derfor i gang igjen med hjelp av ”gamle” venner med kompetanse både på det industrielle, organisatoriske og finansielle, forklarer han.
Sartor Shipping var fra 2002 til 2005 en av tre partnere i Team selskapene der Simon Møkster og Eidesvik var de to øvrige. Det ble oppløst i 2005 da Eidesvik gikk på børs. Tidligere var Sartor Shipping partner med Rovde på Sunnmøre, men det tok slutt da Rovde i 2001 gikk sammen med Siem Offshore og gikk på børs.