Gudmor – en ære!
– Det å være gudmor, er en ære! I de flestes sinn er jobben gjort med å knuse ei dyr flaske champagne, men er det nå slik?
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Vi lar Gudmor Aud Randi Voll stå som et fremragende eksempel på en tradisjonsrik og viktig rolle i den maritime verden. Aud Randi var gudmor til Tides nybygg til Flaggruten Stavanger-Bergen, bygg nr 529 ved Oma Baatbyggeri på jubileumsdagen til den første hurtigbåt i Norge, 15. Juni i år.
Aud Randi Voll mønstret om bord på ”Vingtor” som stewardess den 13 august 1976, og har nå vært i samme rute i 34 sammenhengende år – slå den!
– Det har vært mang ei vakt i både storm og stille, men jeg har jo trivds siden jeg har vært her så lenge, sier Aud Randi. Stewardessens rolle på Flaggruten er å sørge for at passasjerene har det behagelig på sin reise, med mat og drikke, samt informasjon om rutetider og stoppesteder. I uvær har det nok også vanket noen trøstens ord til sjøsyke og redde passasjerer.
Hun fremholder samholdet som mannskapet har på en båt og betegner det som en stor familie. Undertegnede har hatt gleden av å være mannskap på Flaggruten og har hatt mange vakter sammen med Gudmor Aud Randi Voll.
Gudmorens gjerninger
Aud Randi var den beste Gudmora Tide kunne ha på jubileumsdagen til den første hydrofoil i Norge. En flott anerkjennelse til en ansatt med lang fartstid:
En ting som ikke har vært oppe i likestillingsdebatten er valg av kjønn til Gudmor, men jeg innser det at dåp av skip SKAL foretas av ei dame. Et skip er og blir ei dame. Ferdig bestemt!
En av Gudmoras roller er å døpe skipet med ei flaske dyr champagne.
Det å knuse flaska på første forsøk betyr hell og lykke til skip og mannskap. Etter hvert har verftene hengt opp skarpe jernplater for å sikre at flaska knuser på første forsøk. Egentlig skal skipet døpes før det settes i fart, men i de siste årene har vi sett flere og flere skip bli døpt etter noen uker og måneder i fart.
Bygg nr 529, ”Tideadmiral” hadde vært i rutefart i 3 måneder før hun ble døpt. Ikke helt heldig etter gammel overtro sies det, – men men.
Gudmora skal i tillegg holde en takketale på dåpsmiddagen eller dåpsdagen, og hun får som regel overrakt et pent smykke av verftet for jobben. Men så kommer en til det viktige, langsiktige arbeidet ei gudmor har og som de færreste vet om.
Ei gudmor skal følge opp sitt skip med brev, kort eller besøk om bord med jevne mellomrom. Til jul er det vanlig med ei julehilsen som kake, eller konfekt ombord til mannskapet.
Jeg vet om gudmødre som har syndet mot det siste og det blir ikke tatt nådig opp av mannskapet som har vakt med jul.
Nå blir det nok ikke noe problem med oppfølgingen av ”Tideadmiral”, da gudmor Aud Randi har sin faste jobb på ”Tyrving” som går i samme rute Stavanger-Bergen.
God vakt skal du ha, gudmor Aud Randi Voll. Du var en flott representant for gudmorens rolle på ”Tideadmiral”.