Spennende utsikter for Frydenbø Sabb Motor
I et marked preget av sterk konkurranse, har tilhørigheten til Frydenbø gitt Sabb Motor gode gevinster. Nå skal en egen industridivisjon styrke selskapet ytterligere.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Sabb-navnet har vært forbundet med kvalitet og driftssikkerhet i flere tiår, og adm.dir. Arne Alræk i Frydenbø Sabb Motor tror at dette skyldes selskapets evne til å tilpasse seg markedsbehovet.
I et svært konkurranseutsatt marked, har Frydenbø Sabb Motor opparbeidet seg en sterk posisjon i livbåtmarkedet. Dette markedet utgjør i dag omtrent en tredjedel av selskapets virksomhet, og mesteparten av selskapets eksport består av nettopp livbåtmotorer. Motorene leveres i både siste generasjons fritt-fall livbåter på norsk sokkel og til motorserier produsert for det kinesiske markedet.
– Vi går mot strømmen, og vi er stolte over at vi klarer å levere på det kinesiske markedet. Dette gjenspeiler Sabbens kvalitet og er en annerkjennelse av den merkevaren vi har bygget opp over snart 90 år, uttaler Alræk. – Det er svært strenge kvalitetskrav til livbåtmotorer, og det er årsaken til vår sterke posisjon på det kinesiske markedet, legger han til.
Selskapet har dessuten nylig utviklet en forbedret motor til stup-livbåter. Motoren fortsetter å gå selv om båten går rundt, og høy effekt skal sørge for at livbåten raskere kommer seg unna ved en eventuell evakuering. – Stup-livbåter brukt på blant annet olje- og gassinstallasjoner får stadig strengere krav til kvalitet, og her har Frydenbø Sabb Motor vært dyktige på å tilpasse seg markedsbehovet, poengterer John Mage Kåstad, salgsansvarlig for marine motorer.
De senere årene har oppdrettsnæringen blitt viktigere for selskapet. – Konkurransen er knallhard også innenfor denne bransjen, og også her er kvalitet og service nøkkelfaktorer for å lykkes, supplerer Alræk.
Egen industridivisjon
Motorleverandøren i Damsgårdsundet ble kjøpt opp av Frydenbø-konsernet i 2006, og både Alræk og Kåstad ser tilhørigheten til et større selskap som en stor fordel. –Frydenbø-konsernet har hatt både ønske og vilje til å utvikle bedriften videre. Ikke minst har det gitt oss forutsigbarhet og trygghet, poengterer han.
De videre planene for Sabb Motor under Frydenbø-paraplyen er mange. I løpet av de siste tre årene har Frydenbø kjøpt opp selskaper i Finnmark og Møre. Selskapene skal integreres i en egen industridivisjon, og målsetningen er at plasseringen i flere deler av landet skal styrke selskapets posisjon langs hele kysten. Deler av Frydenbø Industris virksomhet skal flyttes til Hanøytangen for å spille på lag med andre samarbeidspartnere, og Sabb Motor blir med når bygget er ferdigstilt.
– Gjennom de nye selskapene vil vi få en utvidet produktportefølje. Som totalleverandør med økt servicegrad vil vi kunne tilby våre kunder større fordeler, understreker Alræk. – Vi vil selvsagt fortsette som en totalleverandør av dieselmotorer og utstyr med tilhørende serviceverksted for reparasjoner og vedlikehold.
Fokus på produktutvikling
Miljøhensyn blir stadig viktigere også i motorbåtbransjen, og Alræk poengterer at Sabb-motorer er optimalisert i forhold til forbruk og utslipp. – Vi har eksempelvis et egenutviklet Sabb-gir som gir båter bedre ytelse, bedre manøvreringsevne og redusert drivstofforbruk, forteller han.
– Det er ikke bare på produktene våre vi skal være nyskapende. Vi har også utviklet en egen app, som vil bli tilgengelig i løpet av våren. Her kan kunder finne produktspesifikasjoner og ta kontakt med oss direkte, forklarer Alræk.
Siden den spede oppstarten i 1925 og frem til i dag, 85 000 motorer senere, er Arne Alræk klar på hva som har vært Sabb-motorens konkurransefortrinn. – Helt fra selskapet ble dannet i en tid der det ”krydde av” båtmotorprodusenter og frem til i dag, har Sabb vært fokusert på produktutvikling, og å være i forkant med ny teknologi og elektronikk. Disse er områder Frydenbø Sabb Motor vil fortsette å ha sterk fokus på. Vi fører topp moderne produkter av ypperste kvalitet, og det skal vi fortsette med, avslutter Sabb-sjefen.