Klyngen i Frederikshavn forsterker seg
Skipsrevyen har tidligere omtalt den maritime mikroklyngen i Frederikshavn og klyngestrukturene som har medvirket til å bygge opp områdets sterke posisjon på reparasjon og vedlikehold. Samarbeidet ser ut til ytterligere å forsterke seg. Selv ønsker aktørene å være det beste og mest komplette valget for reparasjoner og vedlikehold i regionen – en “one-stop-shop” som dekker alle behov. Så hva er det man har gjort riktig?
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
En diskusjon rundt Frederikshavn som en maritim klynge, må sees i et ti-års perspektiv. Samarbeidsstrukturene har i løpet av 2000-tallet forsterket seg betydelig, og er i dag en sentral del av konkurransekraften i området.
– Hovedsaklig var det Orskov Yard sin overgang til reparasjonsverft som markerte skillet, og starten på en tettere integrasjon med leverandørbedriftene, opplyser salgsingeniør og prosjektleder ved verftet, Peter Kristiansen til Skipsrevyen. Graden av samarbeid varierer naturlig nok, men for noen av selskapene jobbes det tett på daglig basis – noe som i neste omgang bidrar til en mer strømlinjeformet prosjektgjennomføring til fordel for kundene.
Gjensidig avhengighet er nøkkelordet, og dette er en sentral drivkraft. Det nærmeste samarbeidet finnes mellom Orskov Yard, Hytek, Scanel og Norisol. Det er ikke et juridisk formalisert samarbeid, men basert på “tillit og telefon”. Så snart Orskov har behov for ekstra kapasitet/kompetanse i forbindelse med et oppdrag, kontaktes et av leverandørfirmaene. Det finnes en gjensidig forståelse om at dersom én part priser seg ut av en kontrakt eller på annen måte ikke leverer som forventet, kan det få negative konsekvenser for de andre involverte partene, forklarer Kristiansen.
Vellykket retning
I et så volatilt marked som innenfor reparasjon, vedlikehold og ombygginger, er det vanskelig til enhver tid å ligge på full kapasitetsutnyttelse. Samlet sett er imidlertid pågangen relativt stor og konstant hvis man tar med alle typer oppdrag.
Det vi tidligere har fremhevet mht til prosjektgjennomføringen ved Orskov, er fleksibiliteten og evnen til å mobilisere nødvendig kapasitet uansett tidspunkt. Det er en 24/7-operasjon som kan utgjøre en stor forskjell for rederiene. Samme type fleksibilitet må også de andre selskapene i området være i stand til å matche.
På bakgrunn av tilbakemeldinger Skipsrevyen har fått fra rederiene, synes klyngens evne til å gjennomføre prosjektene på en kvalitativ god måte til riktig tid og avtalt pris, være det viktigste konkurransefortrinnet. Mesteparten av kundemassen ved verftet synes å være norsk, og det er mye offshoretonnasje innom. Det betyr ofte komplekse fartøyer, som risikerer store tap ved en uforutsatt lang off-hire.
Samarbeider om online plattform
Noen av selskapene i Frederikshavn-klyngen gikk nylig sammen om å etablere Cralog, et nytt selskap som tilbyr et globalt online verktøy for dokumentasjon og kontroll med et fartøys kraner, daviter og redningsutstyr. Plattformen var under utvikling over lengre tid, og ble kommersielt tilgjengelig i markedet i fjor.
For rederiene skal dette bety en enklere og mer oversiktlig måte å sørge for at løfteutstyret blir inspisert og vedlikeholdt til riktig tid, opprettholder kravene og dokumenteres godt nok. Det har vist seg at for mange rederier er det krevende å få gjennomført den riktige oppfølgingen av utstyret i fjerntliggende destinasjoner, der det ofte mangler tilstrekkelig sertifiserte service-tilbydere. Web plattformen Cralog er operativ 24/7/365, og skal være løsningen på dette problemet.
All informasjon lagres eksternt, og i denne databasen kan rederiet også få adgang til en liste over sertifiserte service-selskaper, og deres godkjenninger. For å få frem informasjon om et gitt fartøy, oppgis bare fartøyets IMO-nummer. Cralog er også en portal for å skaffe oversikt over nye regler og regulativer, samt gjennom utvalgte samarbeidspartnere utdanne personell til service-arbeid.
Adm.dir. i Cralog, Tom Samson, mener det finnes et stort marked for denne typen tjenester, inspeksjon av LA/LSA Appliance. Han ser for seg en vekst i selskapet, i takt med behovet fra rederiene og service-tilbyderne stiger. Dette ble bekreftet av den store interessen under årets ONS og SMM.