Rammevilkår
I år som i fjor var nærings- og handelsminister Trond Giske et trekkplaster på Verftskonferansen. Han var til stede for å formidle myndighetenes perspektiver på norsk maritim sektor, og samtidig få input fra aktører i næringen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Giske dro paralleller til fjorårets verftskonferanse da utsiktene var langt mer alvorlige. I 2009 ble det kontrahert 17 nye fartøyer til en total kontraktsverdi på 3 milliarder kroner. Da ministeren gikk på talerstolen 3. november 2010 meldte han om en ordreinngang ved norske verft på 32 skip til en verdi på 13 milliarder kroner. En dramatisk forbedring med andre ord, og flere fartøyer kontrahert enn for 2008 og 2009 til sammen.
Giske kom rett fra utenlandsreise, og i den anledning ønsket han å formidle at han ville jobbe aktivt for å sikre norske selskapers tilgang i fremvoksende markeder internasjonalt. Giske presiserte at det var viktig å være oppmerksom på hvor den økonomiske veksten var sterkest. Mens USA ligger an til en årlig vekst på bare 3,1 prosent, er tilsvarende tall for Kina, India og Brasil henholdsvis 10,4 prosent, 8,8 prosent og 5,5 prosent. Det er således viktig å ta del i denne veksten.
Giske kunne også melde om nye forhandlinger gjennom OECD om en ny skipsbyggingsavtale, der målet igjen er å sikre like konkurransevilkår internasjonalt. Utfordringene er imidlertid mange, og samtalene går enn så lenge lite fremover. I følge statsråden er det vanskelig å finne utgangspunktet for en avtale, og dermed har heller ikke forhandlingene et godt nok fundament.
Debatt
Formueskatten førte med seg debatt under konferansen. Åge Remøy konfronterte næringsministeren om hvordan han kunne forsvare at Remøy skulle betale mer enn dobbelt som mye i skatt som hele hans årsinntekt. Disse millionene kunne heller brukes i å investere i arbeidsplasser og nærmiljø. Giske på sin side står fast på at om formueskatten fjernes vil i praksis alle med formue over 100 millioner kroner bli nullskatteytere. Overfor alle med “normal” inntekt kan dette ikke forsvares, var svaret.
Skipsrevyen ba næringsministeren vurdere effekten av tiltakspakken som ble lansert våren 2010. Til dette ønsket Giske først og fremst å bemerke at timingen var svært god. Han mente det har vært riktig å tilpasse tiltakspakken slik at utbetalingene først kom mot slutten av året. Videre forklarte han at ordningene i hvert fall blir videreført ut 2011, og så vil det til sommeren på ny bli vurdert hva som skjer med rammevilkårene i 2012.