Den nye kransimulatoren ved OCS.

Satser på større dyp

Siden våren 2005 har Offshore Simulator Centre AS (OSC), i samarbeid med Høgskolen i Ålesund (HIÅ), drevet trening av offshoremannskap. Eierskapet er delt mellom Farstad Shipping ASA, Rolls-Royce Marine AS, Marintek og Høgskolen i Ålesund. I takt med at offshoreindustrien endrer seg i retning av mer krevende operasjoner, følger OSC etter og tilbyr nå et helt nytt simulatorprogram.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Siden starten i april 2005 har OCS og HIÅ drevet opplæring av mannskap i ankerhåndterings- og supplyoperasjoner. Offshoreoperasjoner har hele veien vært et definert virkeområde, og hittil har omtrent 1000 personer gjennomført trening ved OSC.
I høst lanserte treningssenteret en ny kransimulator som blant annet fyller opplæringsbehovet til mannskaper som gjennomfører operasjoner på store havdyp. Simulatoren muliggjør operasjonell trening på nedsenking av store objekter i vannet, med virkelighetstro utstyr samt variabler som værforhold og bølgehøyde. Fra før kunne både bro- og dekksmannskap gjennomføre realistiske øvelser samlet, og nå kan også kranfunksjonen implementeres i disse simulasjonene.
Vellykket treningsopplegg
Treningstilbudet ved OSC synes å ha vært meget vellykket. I løpet av 2008 og 2009 gjennomførte senteret en større spørreundersøkelse blant deltakerne for å kartlegge effekten av treningsprogrammene. Treningsansvarlig ved OSC, Øyvind Andersen, forteller til Skipsrevyen at tilbakemeldingene var formidable. I overkant av 70 prosent av de spurte deltok i undersøkelsen, og 450 kommentarer og forslag ble sendt inn. På bakgrunn av tilbakemeldingene kunne OSC konkludere med at treningen hadde hatt den tiltenkte effekten. Andersen forklarer at deltakerne opplyste at de ble mer bevisst på operasjonell sikkerhet enn tidligere. Også nytten av god kommunikasjon og opplæring av kollegaer ble fremhevet som en av de fremste erfaringene.
For mange offshorerelaterte selskaper har finanskrisen satt dype spor, men i følge Andersen har denne bare hatt marginal effekt på OSC. Faktisk har 2010 vært det beste treningsåret hittil. Dette henger trolig sammen med at det har vært et økende fokus på trening i forbindelse med offshoreoperasjoner.
Offshoreindustrien
Offshoreindustrien er en dynamisk bransje, og siden OSC åpnet i 2005 har offshoreoperasjonene blitt preget av stadig økende kompleksitet og større havdyp. Dermed har treningsbehovet økt. Andersen fremhever Statoil som en av drivkreftene bak suksessen. Statoil har stilt klare krav til opplæring, noe som har slått positivt ut for OSC. Også operatørselskapet Shell kom til OSC med forespørsel om trening av personell. Dette var i forbindelse med en krevende boreoperasjon i Alaska, som grunnet utblåsningen i Macondo-brønnen i Mexico-gulfen ble foreløpig stoppet. Men det er likevel en god indikasjon på behovet for trening før komplekse boreoperasjoner. Andersen ser frem til at alle de store oljeselskapene skal kreve trening i forkant av krevende operasjoner. OSC har nemlig helt andre muligheter til å simulere uhell og trene på håndteringen av disse enn hva som er mulig i det virkelige liv.
Internasjonale treningssenter
Offshore Simulator Centre holder til i Ålesund, men selskapet har solgt og bygd opp simulatorsenter både i Norge og internasjonalt. For Bourbon Offshore bygde OSC treningssenter i både Singapore og Marseilles, og Farstad Shipping har bestilt et nytt senter i Perth. På hjemmemarkedet har Rolls-Royce bestilt et simulatorsenter til det nye kompetansesenteret på Nørve, som ligger et steinkast fra OSC.
Øyvind Andersen kan også fortelle at internasjonale aktører oppsøker sunnmørsregionen for å ta del i den store offshorekompetansen som befinner seg der. Hadde OSC hatt større kapasitet, kunne flere treningskurs blitt gjennomført. Slik det er i dag må imidlertid noen avvises grunnet oppbrukt kapasitet.