Flere seiler uten los – og ulykkestallet går ned
Selv om flere skip seiles uten los om bord, går ulykkestallet ned, viser statistikk fra Kystverket. Lospliktige seilaser økte med 4,6 prosent fra 2010 til 2011. De fleste av dem ble utført uten los, men der navigatør har fått utstedt farledsbevis.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I 2011 ble det registrert 20 ulykker under lospliktig seilas. Året før ble det registrert 33. Det til tross for at antall seilaser økte med 4344 seilaser. Til sammen ble det utført 98.358 lospliktige seilaser i 2011.
Den største gruppen av lospliktige seilaser er for navigatører med farledsbevis, som har økt med åtte prosent til 50.225. Seilaser med los om bord har økt med 0,6 prosent siden 2010 og er nå oppe i 44.980, skriver Kystverket på sine nettsider.
Taler i mot los-skjerping
Bellona har i etterkant av Celina-grunnstøtingen gått hardt ut mot myndighetene og krevd økt bruk av los. Men Kystverkets statistikk gir ikke Bellona og kritikerne til dagens losordning noen nye argumenter. Det er også en kjent sak at Rederiforbundet jobber for å lempe ytterligere på losplikten ettersom moderne skip har nye navigasjonshjelpemidler.
Imidlertid advarer direktør for sjøsikkerhetsavdelingen i Kystverket, Arve Dimmen, mot å trekke alt for bastante konklusjoner ut fra statistikken. For nye registreringsmetoder og feilmarginer gjør at tallene ikke kan si noe om langsiktige trender.
Positiv trend
– Ulykkestallene er relativt lave, og årlige variasjoner vil forekomme slik at det er generelt vanskelig å si noe konkret om utviklingstrekk. Men nedgangen er såpass markant at vi kan si at dette er en positiv trend, sier Dimmen.
Statistikken viser at det i 2011 var fem ulykker med los ombord, mot 10 i 2010. Det var 15 ulykker med navigatør med farledsbevis i 2011, mot 23 i 2010. De fem ulykkene med los i 2011 er fire grunnstøtinger og én kollisjon med kai.
Ved grunnstøtingen for ”Godafoss” var losen nettopp kvittet da fartøyet grunnstøtte – før passering av losmerket – og er derfor tatt med i statistikken for uhell med los om bord.
Hendelsene med los om bord i 2010 er syv kollisjoner/sammenstøt og tre grunnstøtinger. De 15 ulykkene med navigatør med farledsbevis om bord i 2011 er 11 grunnstøtinger, tre kollisjoner med kai/bro og én kollisjon med fortøyd skip.
I 2010 var det registrert 23 ulykker med navigatør med farledsbevis av typen grunnstøting (16), kollisjon (fire) og kontaktskade med kaier med videre (tre).
Tallene tar ikke høyde for at det kan være forskjell på utseilt distanse for seilaser med los og seilaser med farledsbevis. Andre usikkerhetsfaktorer er mulig underrapportering og virkning av at det alltid er los på de største og mest krevende fartøy/seilaser.