ERFA 2011 - Rapport
I regi av Norske Maritime Eksportører (NME) ble årets ERFA-konferanse, den 38. i rekken, avholdt 12.-14. januar. Som flere ganger tidligere befant deltakerne seg på kjøl “en route” København. Programkomiteen ønsket i år å følge opp fjorårets Brasil-tema, og fokuserte blant annet på etableringsmuligheter i Brasil og India. Som vanlig var også de tradisjonsrike markedsbetraktningene på plass.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Ombord på M/S “Crown of Scandinavia” møttes norske utstyrsleverandører for enda en vellykket ERFA-konferanse i midten av januar. Adm.dir. i NME, Ole Henæs, ønsket omtrent 110 deltakere velkommen før han gav konferansier på andre året, Frode Stang, ordet. En betydelig andel av årets deltakere var førstegangsreisende, og markerte således at et generasjonsskifte er underveis i konferansen, som første gang ble arrangert i 1973.
Den offisielle åpningen av ERFA 2011 ble besørget av Sturla Henriksen, adm.dir. i Norges Rederiforbund. Han påpekte at konferansen har vært i stand til å fornye seg og identifisere nye horisonter. Når det gjelder næringen forklarte han at mange norske rederier har kommet styrket ut av finanskrisen samtidig som at vi i Norge har opprettholdt en komplett maritim klynge. Men Henriksen fremhevet også at vi må se fremover, for nye muligheter finnes absolutt da behovet for transport på kjøl øker, strengere regulering iverksettes, samt nye markeder åpner seg opp. Her er også noe av kjernen i ERFA-konferansen; utveksle erfaringer knyttet til nye markeder, teknologier og reguleringer.
Det faglige innholdet i årets konferanse fulgte på flere måter opp fjorårets fokus på Transpetro og Brasil. Mer utradisjonelt for en konferanse myntet på utstyrsleverandører var imidlertid rederinæringens tilstedeværelse ved Wilh. Wilhelmsen og Høegh. Gjennom disse foredragene ble blant annet rederienes utfordringer med hensyn til energiforbruk og reguleringer, og påfølgende leveransemuligheter for utstyrsleverandørene, presentert. Men som tidligere år ble det også denne gang antydet blant delegatene at det ville ha vært minst like matnyttig å høre representanter fra rederier med langt høyere andel norsk utstyr ombord enn disse to.
På markedssiden bidro RS Platou og britiske BRL Shipping Consultants med analyser. Disse gav blant annet en rapport på utviklingen av nybyggingsmarkedet og prisutviklingen innenfor segmentene tank, bulk og offshore.