NIS vokser etter år med nedgang
Etter flere år med nedgang er det igjen vekst i antall NIS-registrerte skip. I august i fjor var 521 skip NIS-registrert. I juni i år hadde antallet vokst til 537 skip. Samtidig har rederiskatteordningen hatt en kraftig vekst, fra 709 skip i 2007, til 1419 skip i 2011. Klaveness er blant rederiene som nå flagger skip tilbake til Norge.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rederiet Torvald Klaveness flagger nå to bulkskip tilbake til NIS-registeret. Dette er skip som for noen år siden ble flagget til Marshall Island-registeret. Rederiet har i tillegg besluttet å flytte to containerskip fra utenlandsk eierselskap til norsk eierselskap, og å ta disse skipene inn i den norske rederiskatteordningen.
Fra rederiets side opplyses det at hjemflaggingen har sammenheng med at NIS-registeret fremstår som en brukervennlig, kundeorientert og attraktivt alternativ, og at rammebetingelsene for eierskap og drift av skip i Norge anses å være konkurransedyktige og stabile.
– Når vi velger flaggnasjon på et skip, avgjør service og kompetanse. De siste årene har vi sett en profesjonalisering av Sjøfartsdirektoratet. Vi mener nå at vi får like god service her som på Marshalløyene, sier adm. dir. Lasse Kristoffersen i Torvald Klaveness-rederiet.
Hvilket flagg et skip seiler under, avgjør hvem som gir skipet sertifikatene det trenger for å seile. Hvor skipet eies fra, avgjør hvilket land det skatter til. Det siste året er det blitt flere skip i både Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) og i rederiskatteordningen. En av fordelene ved å være norskregistrert er muligheten til å rekruttere norske sjøfolk.
Seksjonsleder Thomas Saxegaard i Norges Rederiforbund, sier innføringen av det nye skattesystemet for rederier i 2007, betyr at det nå i stor grad er like skattemessige vilkår for rederivirksomhet i Norge og i andre europeiske land. Han viser til at nivået på norsk tonnasjeskatt er omtrent på gjennomsnittet av den tilsvarende skatten i Storbritannia, Danmark og Nederland.
– Stabilitet og forutsigbarhet i den maritime politikken er viktig for å skape konkurransekraft også i fremtiden, påpeker Hege Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum.
– Vi har sett bevegelse i KrF og Høyre, og Frp har kommet oss langt i møte på våre ønsker for en framtidsrettet, konkurransedyktig maritim politikk. Vi venter spent på at den rødgrønne regjeringen skal legge fram sin oppdaterte maritime strategi, avslutter hun.