Diesel-elektrisk for offshore

SKIPSREVYEN har over en del år fulgt utviklingen når det gjelder type fremdriftsmaskineri. Trenden har vært tydelig i flere år, og resultatet for 2010 viser at diesel-elektriske løsninger, inkludert beslektede hybrid-opplegg, har så godt som overtatt hele offshore-sektoren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Basis for undersøkelsen er SKIPSREVYENs omtaler av offshore nybygg levert fra norske verft. Går man tilbake til 2003 hadde diesel-elektrisk gjort sitt inntog med en andel på 24 prosent. Den ble så økt til 37 prosent for både 2004 og 2005 og steg videre til 43 prosent i 2006. Tendensen fortsatte i 2007 der omtrent halvparten av nybyggene ble levert med diesel-elektrisk fremdriftsanlegg.
Spesialskipenes år
Man kan gjerne si at 2008 var spesialskipenes år for norsk verftsindustri. Skipene var blitt stadig større med en imponerende mengde utstyr ombord. Én klar trend utkrystalliserte seg: De spesialiserte offshore skipene hadde alle diesel-elektrisk fremdriftssystem. Forskjellige benevnelser på skipstypene fremstod, for eksempel
• Subsea Riserless Well Intervention Vessel,
• Construction/Well Intervention Vessel,
• Inspection, Maintenance & Repair Vessel,
• Construction Vessel,
• Multi-purpose Light Construction Vessel,
• Seismic Vessel,
• Multi-purpose Subsea Vessel,
• ROV/Survey Vessel,
• Trencher/ROV Vessel,
• Multifunctional Diving Support Vessel
For de mer konvensjonelle forsyningsskipene og ankerhandlerne var typen fremdrift imidlertid likelig fordelt mellom konvensjonelt og diesel-elektrisk.
Den samme utviklingen fortsatte i 2009 med 65 prosent andel til diesel-elektrisk. Dette inkluderte 8 skip som ble beskrevet å ha hybrid fremdrift – dieselelektrisk og dieselmekanisk.
I mål
Men 2010 kan bli stående som det året da konvensjonell fremdrift mer eller mindre forsvant fra offshore-sektoren med kun 5 prosent av nybyggene. Diesel-elektrisk, samt hybride varianter, dominerte fullstendig. At det også er mange varianter innen dette området, er sikkert. Fremtiden vil vise hvilke rederiene velger ved nykontraheringer.
zachs@skipsrevyen.no