Først ute i verden med nytt vedlikeholdssertifikat
Bergensselskapet, Karsten Moholt, er som første selskap i verden sertifisert av Det Norske Veritas for tilstandsbasert vedlikehold på mobile offshoreenheter. Potensialet for besparelser i olje- og skipsindustrien er enormt.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Industrien vedlikeholder i dag maskiner og komponenter etter faste intervaller, noe som ofte er ensbetydende med overvedlikehold og/eller undervedlikehold. Det byttes ut deler som ikke trenger å byttes ut, noe som årlig koster industrien enorme summer.
– Det er mye bedre å gjøre vedlikeholdet når behovet faktisk oppstår, sier leder for Avdeling for tilstandsbasert vedlikehold hos Karsten Moholt, Tommy Glesnes. Karsten Moholt er det første selskapet i verden som har fått tildelt sertifikatet, “Approved service provider for Condition Monitoring Services for mobile offshore units” av DNV.
Dette innebærer at selskapet kontinuerlig foretar vibrasjonsmålinger av viktige maskiner og komponenter hos sine kunder. Det kan dermed avgjøres om komponenter er slitt og når det eventuelt må foretas vedlikehold.
– Dette sparer kundene for store penger. De får et langt mer fleksibelt vedlikehold og slipper å åpne maskiner uten at det er behov for det. De optimaliserer med andre ord vedlikeholdet, får mer pålitelige maskiner og langt mindre nedetid. Man gjør ganske enkelt vedlikeholdet når det er nødvendig, sier Glesnes, og legger til at DNV-sertifikatet gir kundene sikkerhet for kvaliteten på vedlikeholdet.
Sertifikatet dekker alle mobile offshoreenheter som for eksempel borerigger, FPSOer og etter hvert vil det også dekke vanlige skip. Det kan utføres på alle typer maskiner, men er naturlig for de mest kritiske. Ifølge DNV har tilstandsbasert vedlikehold vist seg som en bedre og mer kostnyttig vedlikeholdsstrategi enn for eksempel det tradisjonelle periodiske vedlikeholdet som er styrt av en kalender eller en timeteller.