Stor interesse for Maritime Operasjoner AS sine mange kurstilbud
Maritime operasjoner blir stadig mer krevende og dermed øker også kompetansekravet for de som skal jobbe på fartøyene. Dette har Høgskolen i Ålesund merket godt gjennom økt etterspørsel etter kurs- og etterutdanningstilbud. Spesielt har det vært forespørsler om trening av mannskap i bruk av høyteknologisk utstyr i så realistiske situasjoner som mulig.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
For å imøtekomme dette behovet stiftet Høgskolen i oktober 2011 et eget 100 prosent eiet selskap – Maritime Operasjoner AS. Når kursvirksomheten nå kjøres i et eget selskap, kan opplegget være mer fleksibelt og svare raskere på behov og ønsker fra næringen enn om det skulle skjedd innenfor rammene av en høyskole. Selskapet skal drives etter forretningsmessige prinsipper, men alt overskudd skal pløyes tilbake til utvikling av ny kompetanse og nye kurskonsept til glede for maritim sektor.
Høsten 2012 ble Per Lindseth ansatt som ny adm.dir. Lindseth er utdannet maskinoffiser og har tilleggsutdanning i administrasjon og ledelse. Han har arbeidet både som maskinsjef, konsulent innenfor skipsbygging og skipsreparasjoner, som konserndirektør i S. Ugelstads Rederi AS og i Shipequip (nå Inmarsat). Nå skal han, sammen med course manager Tore Sæbjørnsen og kurskoordinator Grete Isaksen, utvikle kurstilbudet og Maritime Operasjoner AS videre.
Med bare tre fast ansatte er virksomheten i stor grad basert på innleide instruktører. Mange av disse har sitt daglige virke på sjøen, og det gjør at kursene blir godt tilpasset den virkeligheten kursdeltakerne skal ha opplæring i. Instruktørene tar også med seg ”siste nytt” fra kompetansemiljøet på Campus Ålesund ut til sine arbeidsplasser.
Øker antall deltakere
I 2012 deltok i alt 1016 kursdeltakere fordelt på 104 kurs. – Dette regner vi med skal øke i 2013, forteller Lindseth til Skipsrevyen. Han peker på at det særlig er to faktorer som driver etterspørselen:
* Endringer i regelverket fra Sjøfartsdirektoratet gjør at seilende må sette seg på skolebenken.
Dette er for eksempel en grunn til at mange tar ECIDS-kurs. Da Skipsrevyen var innom, var navigatører fra Solstad Rederi, Bourbon Offshore og Volstad Shipping på ECDIS-kurs som en forberedelse til overgang fra seiling med papirkart til elektroniske seilas. Det var litt delte meninger i forsamlingen om en overgang til kun bruk av elektroniske kart bare var en forbedring. Flere sa at papirkart er gode å ha for å få en best mulig oversikt over hva som vil være den beste seilingsleden.
* En annen drivkraft er at rederiene ser behov å videreutvikle kompetanse og å kvalitetssikre avanserte maritime operasjoner. Det hender også at oljeselskapene legger krav om kurs og trening inn i sine tendere. Dette gjelder for eksempel SCTH (Safe Cargo Transport and Handling) kurs som er blitt veldig populære.
– God og sikker operasjon i forbindelse med ankerhåndtering krever god samhandling mellom mannskapet, sier Lindseth. – Det kan de trene på hos oss. Typisk er det mannskap på 10-12 som trener sammen i simulatorene og på så realistiske situasjoner som mulig. Det vi ser er at deltakerne forbedrer både kommunikasjon og samarbeid i arbeidslaget, og deler kunnskap på en bedre måte som et resultat av treningen de får hos oss. Lederne får tilbakemeldinger som gjør at de utvikler sitt lederskap.
Ny maskinromsimulator
Lindseth, som selv har maskinistbakgrunn, håper at Maritime Operasjoner i løpet av 2013 kan gi et bredere kurstilbud til maskinister enn det som er tilfellet i dag. Her vil han benytte den nye maskinromsimulatoren som er bygd opp i miljøet.
– Rederiene mangler maskinister. Vi ønsker å tilby retrening av maskinister som har mistet sine sertifikater på grunn av manglende fartstid. Dermed kan tilgangen på maskinister øke mye raskere enn om det måtte rekrutteres inn gjennom hele utdanningsløpet.
Han ser også for seg at det skal tilbys Team performanse-kurs for seismikkoperasjoner. – I fremtiden ønsker vi også å rett oss inn mot riggmarkedet. De eneste om bord som vi ikke har et kurstilbud til, er de som jobber i byssa, avslutter Lindseth med et smil.
Maritime Operasjoner AS har følgende kurs pr i dag:
• AH00 Introduction (Students)
• AH01 - Operational Training
• AH02 - Team Performance/BRM
• AH03 - Critical Situations
• Winch
• PSV00 Introduction (Students)
• PSV01 - Operational Training
• PSV02 - Team Performance/BRM
• Basic Course/Simulator Course
• RR DP Kurs
• Position Reference Course
• MPV 01 - Operational Training - DP2
• MPV 02 - Team Performance - DP 2
• MPV 03 - Critical Situations - DP 2
• Drill 1 - Operational Training
• Drill 2 "Team Performance" / BRM - DP3
• Drill 3 - Critical Situations - DP3
• Sei 01 - Operational Training
• Sei 02 - Team Performance / BRM
• Sei 03 - Critical Situations
• ERM – Engine room resource management (STCW 2012)
• SCTH – Safe Cargo Transport and Handling OSV
• SCTH - Safe Cargo Transport and Handling Rigg
• P.E.C Midshipman pilot exemption certificate
• Stability for Offshore vessels
• ECDIS/AIS
• TELKO TECDIS - Familiarisation
• Marine Crane Operations - Team Performance /BRM
• G5 M-BA
• G5 M-BA Retrening
• Crane Simulator course