Adm.dir. i Brasco, Renata Pereira.

Wilson, Sons skal vokse

Wilson, Sons er en av Brasils største tilbydere av integrerte havnetjenester og maritime logistikk- og supply chain-løsninger. Konsernet er inndelt i flere divisjoner, og på havne- og logistikksiden finner vi Brasco. Skipsrevyen møtte Brascos adm.dir. Renata Pereira for en statusoppdatering, spesielt i forbindelse med oppkjøpet av Briclog.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Wilson, Sons har en rekke forretningsområder og er inndelt i to hoveddivisjoner: Port & Logistics Services, og Maritime Services. Under sistnevnte sorterer blant annet konsernets skipsbyggingsaktiviteter og den store flåten av slepebåter og OSVer.

Brasco tilhører den første hoveddivisjonen, og har sitt hovedkontor og -kai ved Ilha da Conceição i Niteroi. Her finnes det tre kaier på henholdsvis 60, 95 og 100 meter, samt lager- og lagringsfasiliteter.

Brasco har en klar strategi om å bygge opp en posisjon som det største selskapet i sitt segment i det sørøstlige Brasil, og samtidig forsterke posisjonen i de nordlige områdene av landet. Mulighetene skal absolutt være til stede. Renata Pereira mener basekapasiteten i området rundt Rio de Janeiro er alt for liten i forhold til den økende aktiviteten i olje- og gassindustrien. Det er en skjevfordeling i etterspørsel og tilbud av forsyningsbaser.

Det har blitt en flaskehals, og dette åpner for nye muligheter i Brasco. Et godt eksempel er oppkjøpet av Briclog.


Brasco sitt hovedanlegg ved Ilha da Conceição i Niteroi.

Bilder: Brasco

Fullføres i 2013

I Guanabara-bukten er det bare Brasco og Briclog som er etablert blant de private havneoperatørene. Nå kjøper altså Brasco Briclog, og prosessen skal fullføres i løpet av 2013. Det var helt tilbake i juni 2011 oppkjøpet først ble annonsert, og Pereira forventer gode synergier når oppkjøpet er fullført. Briclog-anlegget ligger på Rio de Janeiro-siden av Guanabara-bukten, og det planlegges betydelige investeringer i anlegget. Blant annet skal kaiene utvides og oppgraderes.

I følge Pereira er oppkjøpet og oppgraderingen samlet budsjettert til ca. 200 millioner Reais (600 mill.kroner). Selv om oppkjøpsprosessen ble startet opp nærmere to år tilbake, er det fortsatt ikke fastsatt dato for å være i mål. Tidligere har det vært mål om slutten av 2. kvartal 2013, og utsettelsene skal blant ha kommet av offentlige planprosesser i tilknytning oppgradering av kaiene.

Nytt verft

Skipsbyggingsdelen av Wilson, Sons har nylig åpnet det nye verftet Guarujá II i São Paulo. Den offisielle åpningen var satt til april, men verftet var operativt allerede tidlig på året. Dette var en 60 millioner USD investering, og dobler skipsbyggingskapasiteten i konsernet. Man har også mulighet til å bygge større enheter, som i hovedsak vil være OSVer.

Selv om nybyggingskapasiteten, og kvaliteten for den saks skyld, i Brasil er for lav, er det enda større behov for reparasjonsverft. Men dette blir ikke aktuelt ved Guarujá II. Pereira sier til Skipsrevyen at reparasjoner rett og slett ikke lønner seg. Det skal utelukkende fokuseres på nybygg, primært fartøyer til Wilson, Sons.

Skipsrevyen erfarer imidlertid at til tross for konserntilhørigheten, oppsøkes også utenforstående rederier i området for å sikre nok arbeid.