Bergen Group Dreggen 25 år
Høsten 2012 er det 25 år siden Bergen Group Dreggen ble etablert. Selskapet ble bygget opp med kompetanse fra Munck Offshore, og drev den første tiden med engineeringsoppdrag primært rettet mot offshoreindustrien. Selskapet har imidlertid vokst betydelig, og er i dag leverandør av en rekke kranløsninger for skipsfarten og offshoreindustrien. Mye har skjedd i løpet av den 25 år lange historien, og Skipsrevyen avla Dreggen et besøk for å få vite mer.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Bergen Group Dreggen ble formelt etablert 1. oktober 1987 av seks ingeniører tidligere ansatt i Munck Offshore. I følge adm.dir. i Bergen Group Dreggen, Halldor Rongve, var Munck på denne tiden ute i hardt vær økonomisk Da selskapet til slutt gikk over ende ble en del av rettighetene fra konkursboet kjøpt av nystartede Dreggen.
De seks ingeniørene som startet Dreggen hadde sin kompetanse fra offshoreprosjekter, og det var nettopp mot dette markedet satsingen den første tiden ble rettet. Oppdragene bestod hovedsakelig av mindre engineeringsprosjekter. Det var først et stykke ut på 1990-tallet at Dreggen leverte egenproduserte kraner.
Vendepunktet kom i 1993 da selskapet fikk en stor ordre på EX-kraner til Statoils landanlegg på Kollsnes. For første gang skulle selskapet levere egenproduserte kraner. På mange måter var 1993 det forløsende året med hensyn til levering av egne kraner, og etter relativt beskjeden omsetning de første årene, så man en betydelig vekst fra midten av 1990-tallet.
I 1994 ble de første kranene levert til koreanske, kinesiske og japanske skipsverft. Fra nå av begynte Dreggen for alvor å vokse gjennom økte salgsvolum. Spesielt ble Kina tidlig et viktig marked. – Vi hadde tidvis betydelige leveranser til Kina, forklarer Rongve.
Kompetansebedrift
Bergen Group Dreggen har alltid vært en kompetansebedrift, og dette vil utvilsomt gjelde også i fremtiden. I tillegg til kompetanse har erfaring og nær kjennskap til offshoresektoren vært viktige suksessfaktorer fra selskapet ble etablert i 1987. Men offshoresektorens sykliske natur gjorde det vanskelig å leve utelukkende på dette segmentet. – Skipsfarten har derfor blitt et stabilt og viktig marked for Dreggen, sier Rongve.
Til å begynne med leverte selskapet skinnegående kraner, men markedet for dekkskraner var i fremvekst og fristet. I 1995 leide derfor Dreggen rettigheter og to ansatte fra selskapet Bulk Lift. En egen avdeling i Tønsberg ble også opprettet. – Dette var et stort steg å ta, og økonomisk var det et tungt løft, forteller Rongve.
I denne perioden begynte også Dreggen å levere hydrauliske kraner, mot hovedsakelig elektriske kraner tidligere. Produktkompetansen i Dreggen har derfor stadig måttet videreutvikles. Nettopp evnen til omstilling og kontinuerlig kompetanseutvikling har vært nødvendig for å lykkes over tid.
”Skreddersøm” i form av kundetilpassede produkter og løsninger, har alltid utgjort en viktig del av Dreggens virksomhet. Dette vil også i fremtiden være en betydelig faktor, der evne og kapasitet til å tilby individuelle løsninger skal ivaretas, uavhengig av vekst.
Posisjonen Bergen Group Dreggen har opparbeidet seg, har også ledet frem til sertifisering som sakkyndig virksomhet. Det innebærer at, i tillegg til design, produksjon og salg av egne produkter, er selskapet i dag autorisert til å godkjenne og sertifisere løfteutstyr som kraner, wire og sjakler, samt å utføre tilstandsanalyser med hensyn til levetid.
Internasjonal virksomhet
Den internasjonale satsingen i Dreggen har pågått siden starten, og selskapet er i dag den enheten i Bergen Group-konsernet med den største internasjonale spredningen, i forhold til både kunder, markedsarbeid og leveringshistorikk.
Som nevnt har Kina representert et stabilt viktig marked for Dreggen helt siden de første dekkskranene ble levert til dette markedet i 1995. Salg til Korea har imidlertid vært mer svingende, opplyser Rongve. Han fremhever Spania og Holland som voksende markeder de siste ti årene. I Holland har Dreggen vunnet betydelige markedsandeler innenfor mudringssegmentet, og levert spesialiserte kraner til de fleste, store aktørene i dette markedet.
Den internasjonale profilen er i det hele tatt et viktig og karakteristisk element ved Bergen Group Dreggen. Salget har blitt rettet mot en lang rekke internasjonale markeder, men også på produksjonssiden har selskapet vendt blikket utover. I 1999 opprettet Dreggen lisensproduksjon av kraner i Korea, og en egen sammenstillingsfasilitet for kraner i Kaliningrad i Russland. To år senere ble et produksjonsanlegg etablert også i Litauen.
Internasjonal tilstedeværelse har likevel utvilsomt vært en stegvis prosess. Rongve forteller at opprinnelig ønsket ikke Dreggen å etablere seg med egne kontorer i utlandet, men foretrakk bruk av agenter. Dette har endret seg de siste par årene. Rongve opplyser at Dreggen nå tvert imot ønsker en sterkere tilstedeværelse i internasjonale markeder med eget personell. I 2010 ble det åpnet kontor i Brasil og i 2011 i Singapore. Rongve fremhever Innovasjon Norge og Intsok som viktige støttespillere i denne etableringsprosessen, spesielt for etableringen i Brasil.
Bergen Group Dreggen har ikke bare gått fra å være et lite konsulentselskap bestående av seks ingeniører til å bli et selskap med globalt salg. Også selskapet i seg selv er gradvis blitt mer og mer internasjonalt. Rongve forklarer at selskapet var tidlig ute med å lete etter arbeidskraft i utlandet for å finne den riktige kompetansen. Slik rekruttering har gradvis blitt vanskeligere etter hvert som behovet for ingeniører har økt.
– Kompetansejakten globalt har ført til at Dreggen på det meste har sysselsatt 17 ulike nasjonaliteter i Sandviken, poengterer Rongve. Dette har igjen ført til at selskapet er mer enn gjennomsnittlig fokusert på sosial integrering av de ansatte.
Offshore stadig viktigere
Det hele begynte med offshore, og det er også i dette segmentet Bergen Group Dreggen ønsker å vokse. Rongve opplyser at tilbake på 1980-tallet var den hjemlige offshoresektoren ikke stor nok til å utgjøre et stabilt og stort nok marked for Dreggen. Marine kranløsninger var derfor en viktig tilvekst, og representerer også i dag en ikke ubetydelig andel av selskapets omsetning.
Når Rongve beskriver veien videre for Bergen Group Dreggen fremhever han spesielt tre aspekter. Først og fremst skal selskapet ha en sterk fysisk tilstedeværelse i sine nøkkelmarkeder rundt om i verden. Deretter anser han offshoresektoren som det primære salgsområdet. I dag representerer offshore omtrent 70 prosent av omsetningen, og andelen skal økes. Til sist ser Rongve for seg at tiden fremover vil preges av stadig større og mer komplekse produkter, både i offshoremarkedet spesielt og i skipsbyggingsindustrien generelt. – Dette i seg selv vil være sentralt for å forsterke den teknologiske posisjonen overfor fremvoksende asiatiske aktører, presiserer han.
Men serviceaspektet skal ikke glemmes. Med en voksende omsetning og en spredning av leveranser til alle kontinenter, er kravet til service også voksende. Et stadig økende prispress på produktene gjør i seg selv også at tjenesteytelser og ettermarked blir gjenstand for et sterkere fokus.
I følge Rongve søker man nå å møte dette behovet både ved oppbemanning ved serviceavdelingen i Bergen, og ved samarbeid med et økende antall utvalgte og etablerte aktører internasjonalt.
Det er med betydelig spenning at 25-årsjubilanten Dreggen nå ser mot stadig nye markeder og forventet vekst i de eksisterende – og Rongve mener det er grunn til å forvente mer av Dreggen i årene som kommer…