Mannen bak Ola-båtene

Ola Lilloe-Olsen er et kjent navn i båtbyggermiljøet, og mange er de konstruksjoner som opp gjennom årene har forlatt tegnebrettet hans. Han har spesialisert seg på mindre, hurtiggående båter, gjerne bygget i sandwich-konstruksjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Lilloe-Olsen ble utdannet som sivilingeniør ved University of Glasgow, skipslinjen, i 1977. Deretter avtjente han verneplikten som kvartermester ved Sjøkrigsskolen i Bergen, som daglig leder av skipsmodelltanken og maskinlaboratoriet.
Veien gikk så videre til Hyen i Nordfjord der han bygget opp Teknisk Modell-Senter AS, med egen skipsmodelltank med målene 47x3x2 meter. I 1985 designet han fem av åtte hurtigbåter som ble bygget og levert fra Brødrene Aa det året.
I 1991 etablerte Lilloe-Olsen eget designkontor, og to år senere var han prosjektleder ved slepetanken hos Marintek i Trondheim. Året etter, i 1994 ble han prosjektleder for utviklingen av MDS på JumboCat hos Kværner Fjellstrand.
Så, i 1995 etablerte han EuroBåt AS som senere fusjonerte med Måløy Verft AS. I tillegg til engasjementet i Måløy var han i årene etter sjefdesigner for Båtservice Mandal.
Lilloe-Olsen har også vært en av drivkreftene bak opprettelsen av den såkalte Teknopollen i Måløy, som ble etablert i 2006. Som om ikke dette var nok, satte han året etter i gang etableringen av Stadt Towing Tank AS, Norges nyeste private hydrodynamiske testsenter.
Nå har han altså designet verdens første spesialbåt for vindmøller. Hva blir det neste?