Main Lift Winch (70T, 2000 m vaier) med AHC/ART funksjon og elektrisk drift installert i “Seven Viking”.

Teknologibedrift med eventyrlig suksess

For ni år siden startet gründerne Richard Myhre og Kjell Ødegård ingeniør- og serviceselskapet AXTech AS. Siden har selskapet gjort enorm suksess med utvikling av teknisk avanserte innretninger for håndtering av tunge løft offshore.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Vi har funnet vår kjernevirksomhet innenfor store løftesystemer, og vi har hatt en eventyrlig utvikling, forteller Kjell Ødegård, leder for salg og service i AXTech, til Skipsrevyen. Siden etableringen har selskapet vokst fra fem ansatte i 2004 til i dag å disponere i overkant av 70 medarbeidere. Mesteparten av disse er ingeniører. Allerede fra første året leverte selskapet blått på bunnlinjen, omsetningen i 2012 landet på 215 millioner. 2013 forventes å ende opp med en liten økning til 230 millioner.

Bak suksessen ligger hardt arbeid og litt flaks, mener Ødegård. Både Ødegård og partner Myhre har lang fartstid innenfor teknologi, og har jobbet sammen siden 1990. Først i Stålprodukter AS i Molde (leverandøren av ”Moldekran”), så i selskapet Aktro som de to dannet sammen med tre andre. Senere ble Aktro solgt til TTS, som igjen solgte til Hydralift og deretter ble hele Hydralift solgt til National Oilwell.

– Vi så at markedet etterspurte de produktene vi leverer, og vi var heldige med oppstartstidspunktet, forteller Ødegård. Gjennom lang erfaring har det Molde-baserte selskapet tilegnet seg en unik ekspertise på alt som skal løftes opp og ned fra havbunnen. AXTech designer, leverer og utfører service på vinsjer og tyngre løfteutstyr, og er leverandør av spesialdesignet løfteutstyr med kapasitet innenfor 25 til 1000 tonn. Typiske produkter er spesialvinsjer og A-rammer, samt andre spesialkonstruerte innretninger for materialhåndtering på skip, plattformer og produksjonsskip.

Økende marked

Et stadig voksende marked for AXTech er IMR, hvor selskapet leverer komplette IMR-løsninger. Enten frittstående tårn ute på dekk, eller integrert i en hangarløsning. Dette utstyret er normalt installert over fartøyets moonpool. De frittstående tårnene er designet for å kunne demobiliseres innen rimelig tid om båten skal ta andre oppdrag. De aller fleste produktspesifikasjoner er skreddersøm og blir utviklet og produsert i nær dialog med kunden.

Selskapet har vært i IMR markedet siden 2008 med leveranse av to tårn til oljeservicekonsernet Subsea 7, et frittstående tårn som brukes på flere fartøy, og et integrert til ”Normand Subsea”. Begge tårnene er fremdeles i operasjon.

IMR fartøyet ”Seven Viking” som vant ”Ship of the Year” prisen for 2013, er også utstyrt med IMR-vinsjepakke fra AXTech. – Her leverte vi en avansert pakke med elektrisk drevne vinsjer som må yte på høyeste nivå både når det gjelder hastighet, nøyaktighet og løftekapasitet. Både AHC (Active Heave Compensation) systemet og ART (Active Rope Tensioning) systemet er helt avgjørende for å kunne gjennomføre kontrollerte IMR-operasjoner, forklarer Ødegård.

Ødegård forteller om en økende aktivitet i dette markedet i dag, og han har stor tro på framtidsutsiktene innenfor IMR.

Subseamarkedet generelt er god business for AXTech. Med spesialfartøyet ”North Sea Giant” fikk AXTech sin til da største ordre med en kontraktsverdi på cirka 132 millioner kroner. AXTech skal i 2014 levere et spesialdesignet ”Special Handling System” (SHS) løfte og håndteringsutstyr for store subsea moduler. Dette er for å håndtere modulene på det såkalte Åsgard B Gas Compression Project. Løftetårnet har en kapasitet på 400 tonn og er operativt i signifikant bølgehøyde (Hs) på 4,5m. Modulene kan ha en størrelse på opptil 10 x 12 x 14m. Tårnet kan løfte modulene fra dekk, rotere, og så senke modulene ned på havbunnen utenfor skipssiden.

– Aktiv bølgekompensering (AHC) er en viktig del av kontrollsystemet for at modulene skal kunne landes kontrollert ned i rammeverket på havbunnen. Dette er et helt nytt konsept som vi har utviklet i nært samarbeid med Technip Norge og er helt grensesprengende både når det gjelder størrelse, kapasitet og funksjon, forteller Ødegård.

Store prosjekter på gang

Selskapet har per i dag også et tårn under bygging for DOF Subsea. Dette har en løftekapasitet på 70 tonn og tar moduler med 10 meters høyde. Dette prosjektet blir ferdigstilt i løpet av høsten 2013.

– Vi velger å produsere nær leveringsstedet. Da sparer vi unødvendig transport, og det er både svært tidsbesparende og kostnadsbesparende. – Kundene våre er naturlig nok opptatt av pris, og for oss er produksjonsutviklingen enklere når den er nærmere.

Så fremt det er hensiktsmessig produserer vi etter dette prinsippet, forklarer Ødegård og legger til at tårnet til DOF Subsea ble produsert i Norge hos Nordvest Sveis.

Dessuten har selskapet nylig fått to kontrakter på to store vinsjepakker. En «Riser Pull-in Winch» som trekker inn produksjonsrør på skutesiden og som har 550 tonns trekkraft. Denne skal leveres til en FPSO for Modec i Singapore. Prosjektet er i engineeringfasen og vinsjene skal produseres i Malaysia. Det andre store nye prosjektet AXTech for tiden er involvert i er med Single Buoy Moorings (SBM). Til SBM skal AXTech levere en vinsjepakke med løftekapasitet på 600 tonn til en FPSO. Denne skal i hovedsak brukes til inntrekking av lastebøyen. I disse dager er selskapet i møter med SMB for å utarbeide detaljene i prosjektet, og vinsjen skal leveres om ett år.

– Vi er svært glade for å ha blitt tildelt disse to prosjektene. Helt fra vi startet selskapet har både Modec og SMB stått på ønskelisten vår. Vi har jobbet hardt, og vi ser på det som en tillitserklæring at verdenslederne innen FPSO har valgt AXTech, sier Ødegård.

Et annet spennende prosjekt AXTech har levert til, er tre LARS systemer (Launch And Recovery System) til Soil Machine Dynamics (SMD) i Newcastle, som igjen har levert diverse spesial undervanns-”gravemaskiner” for utvinning av gull, kobber etc. på havbunnen. AXTechs leveranse her var på tre komplette A-ramme og tilhørende vinsjer for å håndtere disse maskinene. Systemene er henholdsvis på 200T, 250T og 315T løftekapasitet. De kan operere på 2500 meters dyp og er i utgangspunktet tenkt brukt på første prosjekt i havet utenfor Papa New Guinea der det er eventyrlige forekomster av edle metaller på havbunnen. Prosjektet heter Solvara 1 og endelig sluttkunde er Nautilus Minerals som er et stort internasjonalt gruveselskap. – Dette er svært spennende, spesielt med tanke på at det nylig ble funnet lignende forekomster utenfor Jan Mayen på omtrent samme havdyp, forteller Ødegård.

Gründerne bak AXTech Richard Myhre, daglig leder (tv) og Kjell Ødegård, leder for salg og service (th).


Tilbakevendende kunder

Ødegård legger ikke skjul på at konkurransen er hard og at det har kostet mye hardt arbeid å bli tildelt de store prosjektene. – Det kan ta opptil to-tre år med målrettet jobbing før man får et oppdrag, sier gründeren.

– Vår største fordel er nok vår lange erfaring. Vi kan dette her. Vi forstår bruken av det utstyret kunden er på jakt etter, og vi forstår kundens problematikk. Ut i fra dette foreslår vi den beste løsningen, forteller Ødegård og forteller at AXTech selv utvikler alle løsningene.

– Vi har dessuten fokus på å være prisgunstige, og at vi skal levere kvalitet. Vi er dessuten nøye på at prosjektgjennomføringen skal være åpen, sier han videre. Så langt ser selskapet ut til i å ha lykkes med denne strategien. Kunder som Subsea 7, Bluewater og Technip er alle tilbakevendende.

Selskapets kraftige vekst har ført til at staben har økt tilsvarende. I desember i fjor flyttet AXTech inn i nye kontorlokaler. Da hadde selskapet for lengst vokst ut av sine gamle lokaler. I dag holder fire av selskapets ansatte til i Kristiansund, mens 14 av selskapets ansatte holder til i Polen hvor de jobber med produktoppfølging. Ødegård er opptatt av at selskapet skal vokse på en kontrollert måte, og mener selv at store deler av suksessen skyldes at de har vært to gründere som har samarbeidet svært godt. – Vi har hele veien vært på samme kanal og tenkt likt, og ikke minst brenner vi for det vi driver på med, avslutter Kjell Ødegård.