Nyutviklet katamaran for vindmøller

Skipskonstruktør Ola Lilloe-Olsen har gjort det igjen. Denne gang er det den fremvoksende vindmølleindustrien til havs som har fanget hans oppmerksomhet. Vindmøllene trenger båtforbindelse fra land, men ikke med hvilke som helst båter. De må være skreddersydd for formålet. Nå har Lilloe-Olsen konstruert en slik båt, FOB Shipping i Bergen skal eie den og Måløy Verft skal bygge den.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med 26 knops fart skal katamaranen gå med folk og last fra land og ut til vindmøllene. Der fylles ballasttankene med vann og båten senkes ned i sjøen. Dermed blir den mer stabil, kan tåle større bølgehøyde og gjør det sikrere for folk å komme seg fra båt til vindmølle og omvendt.
Ola Lilloe-Olsen presenterte det nye designet på konferansen Avanserte fartøyer 2009 i Bergen i slutten av november. Han understreket at hovedhensikten med den nye konstruksjonen var å øke sikkerheten for service-personellet ved bording mot møllene. Hittil har denne bordingen foregått fra båter som er bygget for andre formål, nærmest etter cowboy-metoden, der man har måtte ta sats og hoppe fra båten og over på vindmøllen på en gunstig bølgefrekvens, med stor fare for å falle i sjøen. På mange måter er denne industrien nå på samme nivå som oljeindustrien var på begynnelsen av 70-tallet, da man fraktet folk ombord i riggene ved hjelp av baskets – kurver som ble heist fra supplyskipsdekket med folkene klyngende til nettingen på kurven. Som kjent ble dette ganske fort ulovlig.
Leveres høsten 2010
Og nå kommer det altså spesialbygde båter for vindmølleparker også. Den første vil være ferdig fra Måløy Verft i september 2010. Ola Lilloe-Olsen fortalte at de andre kravene, i tillegg til sikkerhet, var å øke komforten for service-personellet, øke operasjonsvinduet med hensyn til vær, øke fleksibiliteten ved høy hastighet i transit, øke passasjerantallet til over 12 samt kunne ta med noe last.
Rederiet hadde en del synspunkter på hvordan utfordringen kunne løses, men de (synspunktene) var etter Lillo-Olsens mening ikke særlig gode. Han kom i løpet av en to-årsperiode opp med flere løsninger, men falt til slutt ned på et semi-submersible konsept med god bølgedempning. Den konvensjonelle kasse-figurasjonen på hekken (som ordinære katamaraner har) ble forlatt, og han la på noen finner på siden for å dempe rullingen. Båtens lengde ble 26 meter, bredden 9,6 meter. Passasjerkapasiteten er 24 personer og godskapasiteten ti tonn. Den skal kunne opereres i signifikant bølgehøyde opp til 2,5 meter. I godt vær vil maks fart være 26 knop, mens den vil kunne oppnå en fart på 12 – 13 knop i ballast mellom vindmøllene ute på feltet. Båten skal bygges til klasse i DNV +1A1 HSLC og IMO HSC 2000, og seile under dansk flagg.
Måløy-samarbeid
Katamaranen defineres som et service- og forsyningsskip, med betegnelsen Odfjell Windfarm Support Vessel. Prototypen er testet i den nye testtanken til Stadt Towing Tank i Måløy. Skrogene skal lages i fresen til Easy Form AS i Måløy, mens selve båten skal bygges og utrustes hos Måløy Verft. Båten er dermed et samarbeidsprosjekt mellom flere av bedriftene i den nye Teknopollen-klyngen (i Deknepollen) i Sogn og Fjordane. Klyngen har spesialkompetanse på avansert kompositt-teknologi i maritim sammenheng.