Ausmarine 2010
– Tidligere års Ausmarine-utstillinger har hatt fokus på fiskeri- og hurtigbåtmarkedet, fortalte prosjektleder Kishore Navani til Skipsrevyens utsendte.– Men etter at både myndigheter og miljøvernere i årevis har herjet med fiskerinæringen, er olje og gass offshore, gruvedrift, havner og turisme langt viktigere målgrupper for australsk maritim virksomhet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kishore Navani la vekt på at Ausmarine 2010 skulle være et attraktivt møtested for alt fra mindre arbeidsbåter og opp til store passasjerbåter og offshore-tonnasje.
Det var tydelig at offshore-aktivitene rundt Australia hadde sterk tilstedeværelse på messen. Blant annet har Farstad Shipping fått langtidskontrakter på AHTS’ene “Far Shogun” og “Far Saracen” i Australia. Begge de to Langsten-byggete båtene skal betjene den halvt nedsenkbare riggen “Atwood Osprey” i inntil seks år.
I en kommentar i DN sier adm.dir. Karl-Johan Bakken at Asia og i særdeleshet Australia er viktige markeder for selskapet. – Bortimot halvparten av våre driftsinntekter stammer fra oppdrag i disse områdene, sa Bakken.
Andre norske rederier som har oppdrag i Australia er Hurtigruten som har M/S “Finnmarken” liggende ca 500 meter utenfor kanten av et barriere rev som omkranser Barrow Island. Mudringsfartøyer og tenderbåter går i skyttel døgnet rundt. Det er i skrivende stund ca 300 beboere ombord, og tallet vil øke ytterligere fremover.
Skipet er på en 18 måneders leiekontrakt med mulighet for ytterligere 18 måneder. “Finnmarken” er engasjert i forbindelse med utbyggingen av Gorgonfeltet i Vest Australia.
TS Marine Pty Ltd har engasjert “Havila Phoenix” for et 2+2 års oppdrag i Australia. Samme selskap har også kontrakt på “Bourbon Oceanteam 104” som i disse dager ferdigstilles fra verft i Danmark.
23-25 november
Åpningsseremonien fant sted tirsdag 23 november i Perth Convention Exhibition Centre under ledelse av Neil Baird, eier av Baird Publications og Baird Events.
En sentral medspiller i åpningsseremonien var Hon Peter Morris, tidligere australsk skipsfartsminister og en anerkjent ressurs innen nasjonal og internasjonal shipping. I sin tale til utstillerne poengterte han at det maritime næringslivet i Australia må i større grad enn hva tilfellet er i dag opptre samlet og enhetlig både i forhold til myndighetene og til markedet.
I en samtale med Skipsrevyen viste han konkret til de positive effektene norsk maritim industri høster av sin klyngefilosofi. – Slik norsk maritim virksomhet er organisert, bør være et mål også for oss, poengterte han, vel vitende om forskjellene i omfang mellom det australske og norske miljøet.
Utstillerne
Fra vår stand på Ausmarine 2010 kom vi i kontakt med besøkende fra hele Australasia, altså representanter fra de store nabolandene hvor det er mye maritim aktivitet. Som utstyrsprodusenter er regionen kanskje ikke “så farlig” for våre hjemmelige virksomheter, men her er mye fergetrafikk, hurtigbåt fart (sivil, militær, politi/toll), samt en god del mindre reparasjonsverft. Og mange av disse deltok på messen for å få et overblikk over hva som er tilgjengelig.
Når neste Ausmarine blir arrangert, er pt ikke avgjort.