Work Boat Gulf 2009 i Bahrain
Baird Events hadde valgt Bahrain International Exhibition Centre i hovedstaden Manama i kongedømmet Bahrain som arena for sin første Work Boat Gulf Exhibition. Det som vi tidligere kalte Persiabukta er et område med enorm båttrafikk, alt fra svære tankskip, til offshoreskip, fiskefartøyer, passasjerbåter og små hurtiggående los- og patruljebåter – mangfoldet er enormt, og trafikken svært tett.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
– Behovet for ny tonnasje innen alle segmenter er påtagelig, sier messearrangør Neil Baird når vi spør ham om hvorfor dette er en interessant region.
Baird er rask med å poengtere at mulighetene for norsk utstyrsindustri bør være store i denne regionen. – Her er behov for det meste av fartøystyper samtidig som regionen har store kapitalbaser, understreker Baird og forteller at man her går samme vei som ellers i verden, man legger større og større vekt på effektivitet, komfort og state-of-the-art løsninger. – Og norsk utstyr er også her anerkjent for høy kvalitet.
For vår egen del vil vi tilføye at vi erfarte stor interesse for avanserte, norske skipsdesigns på messen. Vi hadde på Skipsrevyens stand besøk av ekspansive rederier som ønsker både flere og større fartøyer; det være seg båter for passasjerbefordring, hurtiggående arbeidsbåter (los-/patruljering), lasteskip for nærskipsfart, fiskebåter og større supplyskip. – Slik sett fungerte vår stand som et norsk “utstillingsvindu”, forteller Skipsrevyens Asle Strønen og legger vekt på at internasjonal messedeltagelse er viktig for norsk omdømmebygging.
Utrustet med store mengder av det engelskspråklige magasinet Norwegian Marine Industries 2008 kunne han gi interesserte besøkende en god gjennomgang av bredden i fartøystypene som leveres fra norske verft.
Ekspansivt næringsliv
Kongedømmet Bahrain består av 36 øyer, de såkalte Awal-øyene. Landet har fastlandsforbindelse til Saudi Arabia via en 25 km lang fyllingsvei, Kong Fahds vei. Bahrain har den raskest voksende økonomien i hele Den arabiske verden og regnes som finanssenteret i Den arabiske verden. det huser også flere multinasjonale konserner. Bahrains naturressurser består av store mengder olje, naturgass og fiske.
At man er ambisiøse på egne vegne, understreker myndighetene ved å legge forholdene til rette for utenlandske investeringer. Dessuten har Bahrain nylig bygget verdens kanskje beste Formel 1 bane – kun det beste er godt nok, var omkvedet. Denne holdningen gjenspeiles også i Bahrain International Exhibition Centre hvor WBG ’09 ble avholdt, etter norsk standard et meget bra anlegg, som nå skal gruses. det er rett og slett ikke representativt for hva man ønsker å tilby utstillings- og konferansemarkedet – her skal ekspanderes og bygges nytt!
De mer sentrale øyene av Bahrain preges av ekspansjon på alle fronter. Øyene vokser ved at sand hentes i land fra sjøen, det bygges boliger, blokker og moderne forretningsbygg overalt. Veinettet burde få enhver norsk samferdselsminister til å rødme og imøtekommenheten fra landets sunnimuslimer er blendende. Innslaget av fremmedarbeidere er betydelig og helt nødvendig for å fyre opp Bahrains økonomi.
Bahrain – et regionalt turistsentrum
Beliggende mellom Qatar og Saudi Arabia, i en bukt omkranset av konservative nasjoner, er Bahrain etter østlig standard et moderne og tolerant samfunn. Her får kvinnene kjøre bil og alkohol er tilgjengelig for den som ønsker det. Dermed er Bahrain også et turisteldorado for innbyggerne fra de mer reaksjonære, omkringliggende nasjonene. Bahrain fungerer altså som et “fristed” for elevert kvelds- og natteliv for de med posisjoner som gjør dem i stand til å reise ut av de ortodokse nabostatene.
Bahrain er for øvrig det landet i Den arabiske verden med høyest prosenttall kristne og det eneste med en jødisk minoritet. Det er usikkert om antall sunnimuslimer og sjiamuslimer i landet, men Wikipedia anslår fordelingen til 45% sunni og 55% sjia.