Bli med om bord på årets Ship of The Year, MF «Hydra».

Ukens Skipsbesøk: MF «Hydra»

Onsdag denne uken vant MF «Hydra» den prestisjefulle prisen Ship of The Year. Bli med om bord på det prisvinnende fartøyet.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skroget til MF «Hydra» ble bygget ved Norse Celik i Tyrkia, før det ble slept til Westcon Yards i Ølen for ferdigstillelse. Det var på plass på Hjelmeland - Nesvik - Skipavik sambandet til avtalt tid, 6. juli 2021. Det til tross for koronapandemien. 

MF «Hydra» skal i løpet av vinteren få installert hydrogenanlegg om bord, og vil med det bli den første hydrogendrevne ferjen. Dermed er Norled nok en gang først i løypen med et prisvinnende fartøy. I 2014 vant rederiet Ship of The Year for verdens første helelektriske ferje, «Ampere». Det er også den tredje ferjen som vinner prisen siden oppstarten i 1997.

Hoveddata:

  • Navn: «Hydra» 
  • Verft: Weston Ølen/Norse Celik
  • Byggenummer: 
  • Design: LMG 80-DEH2 - LMG Marin
  • Lengde: 82,4 meter
  • Bredde: 17,5 meter
  • Tonnasje: 2699  
  • IMO-nummer:  9887530
  • Rederi: Norled
  • Fremdrift: Schottel GmbH
  • Brenselceller: Bollard
  • Generator: Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno fra Vico
  • Brannslukningsutstyr: Survitec Fire Solutions 
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Kontrollsystem: Seam 
  • Ventiler og rørdeler: Ahlsell Norge
  • Klasseselskap: DNV

Foreløpig er ikke hydrogenløsnigen på plass, men skipet skal få den på plass i løpet av vinteren. I november er det ment at landstrømanlegget skal være på plass, og da kan endelig dieselgeneratorene slås av. 

MF «Hydra» er et resultat av en anbudsutlysning fra Statens Vegvesen hvor Hjelmelandssambandet var utpekt som et prøveprosjekt for hydrogenteknologi. Dette sambandet kan enkelt opereres med batteriferje, men anbudet krevde at minst 50% av energien skulle baseres på hydrogen. Hovedhensikten med spesifikasjon av hydrogendrift var for å verifisere teknologi som siden kan benyttes på mer utsatte samband som er avhengig av hydrogen for å nå Statens Vegvesens mål om nullutslipp for hele den norske riksferjeflåten.