Ukens Skipsbesøk - MS «Salten»
Båttrafikken langs hele kysten rammes av koronaviruset. Hvordan påvirker dette dem som har sin arbeidsplass på sjøen? Skipsrevyen besøker denne uken MS «Salten»som ligger ved kai i Bodø.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er mai og friskt vårvær i det Skipsrevyen går om bord i MS «Salten». Den hurtiggående katamaranen ligger fortøyd sammen med sine søsterskip i Bodø Havn. Kaptein Ivar Nilsen tar imot. På grunn av hensyn til smittevern er håndtrykkene omhyggelig lagt bort, men Nilsen gir oss en varm «Nordnorsk» velkomst.
Passasjertrafikk og smitteverntiltak
Vi blir med inn i mannskapssalongen og kaptein Nilsen forteller hvordan hverdagen til sjøs, både for mannskapet og passasjerene, på noen korte måneder har endret seg drastisk som følge av koronaviruset.
– Vi så at nesten over natten så var det forandringer sier Nilsen når Skipsrevyen spør hvordan han opplever situasjonen. – Når Norge «stengte ned» ble det jo brått ganske fritt for reisende. Men vi gikk alle turene og vi fulgte ruteplanen sånn som den var laget i utgangspunktet, sier han. Nilsen forteller at det er mange som er avhengige av båtene som går ut til øysamfunnet utenfor Bodø. Derfor er det viktig å opprettholde tilbudet. – I begynnelsen var det bare de som absolutt måtte reise som dro.
Torghatten Nord, som til daglig driver flere av hurtigbåtene, har fulgt opp de smittevernrådene som Folkehelseinstituttet har gitt ved reise. Nilsen forteller hvordan rederiet hadde økt fokus på rengjøring.
– Vi gikk ofte flere runder og opplyste om tiltakene våre til passasjerene, vasket rekkverk, dørhåndtak og plasserte ut spritdispensere. Den første tiden stengte vi også av deler av salongen, slik at renholderne skulle få mindre rom å arbeide med. Dette gjorde at de kunne gjøre et mer grundig arbeid på den mindre delen, minnes Nilsen.
Antallet passasjerer pr. tur ble også redusert. Passasjerene blir også bedt om å holde god avstand til hverandre i salongen understreker Nilsen. Det kom også tiltak fra fylket, som å oppfordre alle reisende til å bestille billetten på nettsiden. Billettering om bord ble også avviklet. Nilsen er opptatt av at dette har vært fornuftige tiltak som har bidratt til å trygge hverdagen om bord, både for passasjerer og mannskap.
En pålitelig reservebåt
Fra salongen bærer turen videre opp i rorhuset, her er det 360-graders utsikt. Samtalen blir også mer teknisk og Nilsen deler villig fra båtens historie. Båten ble i sin tid bygget i 2003 i Australia og er sertifisert som passasjerfartøy kl A (HSC). Båten ble satt i ruteproduksjon sommeren 2003. Den er 41,3 meter lang, 12 meter bred og har en kapasitet på 212 passasjerer. Til daglig har primærsambandet vært ruten 991 H – NEX1 Bodø – Sandnessjøen og Bodø – Svolvær, også kjent som «Nordlandsekspressen».
Nilsen forteller Skipsrevyen at grunnet en anbudsrunde er MS «Salten» for tiden lagt i opplag. Den fungerer nå som reservebåt for to ruter: Bodø nærområdet ut til Væran og til Ytre Gildeskål. Disse rutene trafikkeres til daglig av MS «Fjordprinsessen» og MS «Ofoten» som også hører til Torghatten Nord. Nilsen forteller Skipsrevyen at det er en god trygghet å ha MS «Salten» i bakhånd dersom de to andre båtene skal på verkstedopphold.
– Hun får nå litt driftstid og har gått i «Nordlandsekspressen» frem til hun ble reservebåt i mars 2019. Nilsen fremhever at «Salten» har egenskapene som trengs for å håndtere skiftende værforhold. – Dypgangen er på cirka 1,54 meter og der er lasterom med plass til cirka 20 europaller. Fremdriftssystemet til MS «Salten» består av 2 MTU 4000 motorer, cirka 3100 hestekrefter per motor. I tillegg er det vannjet sier Nilsen. Fremdriftssystemet gjør at arbeidsforholdene om bord i rorhuset er ganske så akseptabel. – Det blir mindre vibrasjoner per propell.
Hvor går ferden videre for MS «Salten»?
Nilsen fremhever at både han og de andre som er mannskap om bord på «Salten» trives.
– Det er en fin arbeidsplattform og jeg har inntrykk av at våre passasjerer også har trivdes de årene vi har trafikkert NEX ruten.
Mens vi står og betrakter utsikten i rorhuset og besøket går mot slutten ledes samtalen inn på hvordan sommermånedene blir i lys av koronasituasjonen. Dette er vanligvis en hektisk tid for reising. Det blir spennende å se hvordan trafikken tar seg opp igjen.
– Kommer det flere turister, eller vil det være flest nordmenn som er feriefolk spør Nilsen.
Han forteller at rutene Væran og Ytre Gildeskål eksempelvis er populære «sightseeing» destinasjoner for turistene i sommermånedene. De tar gjerne rundturer som kan ta fra én til to og en halv time. Da får de alle anløp og de får sett hvordan det er ute på øyene. Samtidig kan den økte trafikken by på andre utfordringer.
– Dersom det blir mange reisende, og vi fremdeles må gå med halv kapasitet. Nilsen er likevel optimistisk, både på mannskapet og passasjerenes vegne. Med det er besøket på MS «Salten» over. Håndtrykket spares til neste gang, og Skipsrevyen takker kaptein Nilsen for besøket i det vi går i land.