Kystverket nekter å svare på om Forsvaret har brutt VTS-forskriften. Foto: Kystverket

Kystverket vil ikke svare på om Forsvaret brøt VTS-forskriften

-Jeg vil ikke svare på om Forsvaret har brutt VTS (Vessel Traffic Service)- forskriften, sier regiondirektør Jon Erik Hagen i Region Vest til Skipsrevyen. Sjøforsvaret benekter navigasjonstrening i skipsleden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I følge NRK har Forsvaret opplyst at de drev med navigasjonstrening da ulykken inntraff med fregatten KNM «Helge Ingstad». NATO skriver i sin nyhetsmelding om skipskollisjonen i Øygarden at KNM «Helge Ingstad» “seilte i indre fjorder for navigasjonstrening” da de kolliderte med tankskipet «Sola TS».

– De navigerte med en vaktsjef og en assisterende vaktsjef. En vaktsjef er utdannet navigatør, mens en assisterende vaktsjef ikke er fullverdig opplært, sier Torill Herland, kommandørkaptein og kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, til NRK.

NATO-kommandør Denver Applehans, som selv deltok på øvelsen Trident Juncture i Trondheim, der KNM «Helge Ingstad» også var, bekrefter dette overfor NRK.

Navigasjonstrening?

Navigasjonstreningen skjedde i så fall med en fregatt lastet med skarpe våpen om bord i 17 knops fart, i en sterk trafikkert skipsled, i nærheten av en oljeterminal. Fregatten KNM «Helge Ingstad»  kolliderte som kjent med oljetankskipet «Sola TS» lastet med 625 000 fat råolje om bord. Ingen hadde på forhånd varslet den sivile skipstrafikken om at Forsvaret drev med treningsaktivitet i området. De sivile skipene ville i så fall ha blitt intetanende markører i en marinens treningsaktivitet. «Helge Ingstad» varslet imidlertid om at skipet var på vei inn i VTS-området.

Klokken 04.02 natt til torsdag smalt det i Hjeltefjorden like utenfor Stureterminalen i Øygarden utenfor Bergen.

Kystverket vil ikke svare

- Har Forsvaret når som helst anledning til å drive med slik trening i skipsleden?

- Normalt varsler Forsvaret om slike øvelser, sier regiondirektør i Kystverket Jon Erik Hagen til Skipsrevyen. -Men du må ringe Sjøforsvaret og høre hva som er deres praksis i slike tilfeller, sier Hagen.

-Har Forsvaret brutt VTS-forskriften?

- Jeg vil ikke svare på om Forsvaret har brutt VTS-forskriften, sier Hagen. I stedet henviser Hagen til politiet og havarikommisjonen. Sistnevnte må etter sjøtrafikkloven være ferdig med sin rapport innen et år etter ulykken.

Formålet med VTS er å redusere ulykker

Det er Kystverket som forvalter VTS-Forskriften gjennom sjøtrafikksentraltjenesten - Vessel Traffic Service (VTS). Dette er en internasjonal tjeneste som i Norge er driftet av Kystverket for å bedre sikkerheten og verne miljøet i kystsonen. Sjøtrafikksentralene gir seilingstillatelse til fartøyer før innseiling til VTS-området og før avgang i havn. Formålet er å redusere risikoen for skipsulykker og bidra til effektiv trafikkavvikling.

Sjøforsvaret benekter navigasjonstrening

-“Navigation training” er en standardfrase som vi benytter på en forflytning fra a til b, sier presse- og informasjonsoffiser Thomas Gjesdal  i Sjøforsvaret, til Skipsrevyen, og har ingenting med navigasjonstrening eller øvelsesaktivitet å gjøre.

-Så du benekter at Forsvaret drev med navigasjonstrening i skipsleden?

-Det var en transit fra a til b, sier Gjesdal. «Helge Ingstad» var på vei fra øvelsen “Trident Juncture” for å hente reservedeler på Haakonsvern før den skulle til Skottland. Vi uttaler oss ellers ikke om hendelsesforløpet til ulykken, avslutter Gjesdal.