Her kan du stemme på Ship of The Year
Under Nor-Shipping i Oslo 4. juni deler Skipsrevyen ut den prestisjetunge prisen Ship of The Year 2019. Nå har juryen valgt ut de tre finalistene. Stem på din favoritt nederst i saken.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Den prestisjetunge prisen Ship of The Year deles i 2019 ut for 21. gang av Skipsrevyen. I 2018 vant «Future of The Fjords», mens andre kjente vinnere er cruiseskipet «The World» i 2001 og «Bourbon Orca» i 2006.
Her kan du se en oversikt over alle de tidligere vinnerne.
Kandidat nummer 1:
MS «Color Hybrid»
Den hybride passasjerfergen skal inn i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad. Skroget ble bygget ved Crist Verftet i Polen, før det ble slept til Ulstein Verft for ferdigstillelse.
Verdens største plug-in hybridferge er 160 meter lang, og har en kapasitet på 2 000 passasjerer og 430-500 biler.
Fulladet skal batteriene holde til manøvrering fra kai i Sandefjord, og 30 minutters seilas forbi Kvernberget ytterst i fjorden. Og det samme ved returen.
- Det å levere på den måten at vi blir innstilt til mulig vinner av denne prisen er viktig, sier Helge Otto Mathisen, Konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line til Skipsrevyen.
- Det er viktig for oss som rederi og våre ansatte, men det er også en seier for norsk maritim næring, understreker Mathisen.
Over 70 prosent av leveransene til Color Hybrid kommer fra bedrifter i det maritime clusteret i Norge.
- Dette viser frem det beste fra norsk maritim industri, sier Mathisen, som legger til at det var viktig for rederiet med så mange norske leverandører som mulig.
Kandidat nummer 2:
MS «Roald Amundsen»
I mai skal MS «Roald Amundsen» ut på sin jomfrutur. Tanken fra rederiet ved valget av design, var å benytte seg av den kompetansen de hadde opparbeidet seg ved bygging tidligere skip med tilsvarende størrelse.
- Vi ønsket å bygge videre på skip som vi hadde gode erfaringer med, forteller direktør i Hurtigruten, Daniel Skjeldam til Skipsrevyen. - Derfor måtte vi også finne et fremdriftsmaskineri som virkelig pushet utslippene i riktig retning, sier Skjeldam som mener skipet ikke kunne blitt bygget andre steder enn i Norge.
- MS Roald Amundsen markerer en helt ny retning i det globale cruisemarkedet. Med banebrytende teknologi og miljøvennlige løsninger, både som en del av drift, operasjon og gjesteopplevelsen, setter skipet en helt ny standard for fremtidens cruiseskip.
Hurtigrutens nye hybrid-søstre har fått massiv oppmerksomhet over hele verden. Det er gledelig å konstatere at dette grensesprengende skipet også blir lagt merke til her hjemme, sier Tor Geir Engebretsen, konserndirektør for maritime operasjoner i Hurtigruten til Skipsrevyen om nominasjonen.
Kandidat nummer 3:
MS «Ronja Storm»
Verdens største brønnbåt, «Ronja Storm», fikk vann under kjølen for første gang i januar 2019. Deretter ble hun slept til Havyard for å ferdigstilles. Brønnbåten får plass til 7 450 m3 vann i fisketankene, noe som er over dobbelt så mye som normalt store brønnbåter.
I tillegg skal rederiet Sølvtrans sitt nye flaggskip kunne ta med seg 5 000 m3 ferskvann. Når skipet blir levert skal det rett ut i en 10-års kontrakt med oppdrettsselskapet Huon ved Tasmania utenfor Australia.
- Det var en veldig hyggelig nyhet å bli nominert til denne prisen. Vi gleder oss til å ta i bruk det nye skipet, sier Roger Halsebakk, administrerende direktør i Sølvtrans til Skipsrevyen.
«Ronja Storm» blir også utstyrt for fiskesortering, transport av slaktefisk og smolt samt at den utstyres for medisinering. Det er i tillegg lagt vekt på både stabilitet og redusert støy.
Avstemningen er en uhøytidelig meningsmåling. Den endelige avgjørelsen fattes av juryen.