Går fremtidens PSV like gjerne på hydrogen?
Gjennom et klyngeprosjekt er NCE Maritime CleanTech, med Statoil og Wartsila Ship Design på laget, i gang med utviklingen av en hydrogendrevet PSV med nullutslipp.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Hvorfor hydrogen er så godt egnet for fremdrift på PSV kontra batteridrift?
- Seilingslengde i PSV fart overgår det dagens batteriteknologi kan levere. H2 anses som det nærmeste realistiske nullutslipp drivstoff for denne fartstypen, mener prosjektlederen i NCE Maritime CleanTech Pål G. Eide.
Ifølge han er klyngeprosjektet igangsatt for at Norge skal oppnå målsettingene i Paris-avtalen.
- Da må maritime null-utslippsløsninger utvikles. Batteri som energilager rulles ut i stor skala innen blant annet fergetrafikken og offshore-shipping. For lengre seilingsruter og/eller høyere hastigheter er ikke dagens batteriteknologi tilstrekkelig, mener han.
Eide legger til at hydrogen som energilager og brenselcelleteknologi for omgjøring til elektrisitet, er velprøvd teknologi som er nærliggende å implementere i skip for å oppnå null CO2 utslipp.