Arendalsuka: 

Containerskipet «Samskip Kvitbjørn» besøkte Arendal denne uken.

Kan bli Norges største skip klargjort for hydrogendrift

Containerskipet «Samskip Kvitbjørn» seiler inn mot Arendal samtidig som hydrogendebattene går høyt under Arendalsuka. Med støtte fra ENOVA i ryggen vil søsterskipet «Samskip Kvitnos» i løpet av 2025 bli det første av en slik størrelse som klargjøres for hydrogendrift.

Da «Samskip Kvitnos» ble levert i 2015, var det allerede et av de mest miljøvennlige containerskipene i verden – drevet som det er av naturgass (LNG). Nå tar Samskip dette ett steg videre. Med ca. NOK 500 000 fra ENOVA i støtte til et forprosjekt, skal «Samskip Kvitnos» i samarbeid med norske TECO 2030 og BLOM Maritime konverteres til hydrogendrift i løpet av 2025.

- Samskip har som målsetting å være et nullutslipps-selskap innen 2040. Det er utrolig spennende at vi fra den norske siden av selskapet nå går i front med å konvertere skip av en slik størrelse til drift på brenselceller drevet på hydrogen, sier regiondirektør for Norge og Sverige i Samskip, Are Gråthen, i en pressemelding. 

Nok hydrogen – til riktig pris

I første omgang vil Samskip Kvitnos ha hybriddrift; både naturgass og hydrogen. Samtidig bygger Samskip to fullt hydrogendrevne containerskip i India som begge skal gå i trafikk mellom Nederland og Norge fra 2026. ENOVA gikk i 2022 inn med NOK 150 mill i støtte til dette prosjektet.

Konverteringen av Samskip Kvitnos vil dermed bidra med svært verdifull læring når Samskip setter inn de nye skipene i trafikk, og når de vurderer å konvertere også «Samskip Kvitnos» sitt søsterskip «Samskip Kvitbjørn» til hydrogendrift i framtiden.

- Støtten fra ENOVA gjør det mulig for oss på relativt kort tid å teste realismen i å ha så store skip drevet av hydrogen, uten å måtte vente på de helt nye, hydrogendrevne skipene vi bygger. Det er åpenbart at dette har potensial til å bli den mest bærekraftige transportmåten mellom Europa og Norge. Samtidig er det en utfordring å ha hydrogen tilgjengelig – til en konkurransedyktig pris. Per i dag kan ingen svare opp det behovet markedet ser ut til å ville ha, og det er en utfordring som må løses skal vi oppnå målene om nullutslipp, sier Gråthen.

Manglende tilgang på miljøvennlig drivstoff

Denne problemstillingen er hovedtema i flere debatter under Arendalsuka, ikke minst under den store hydrogendebatten som gikk av stabelen tirsdag. Der var Gråthen én av flere sentrale deltakere.

- Jeg er veldig glad for at hydrogen og miljøvennlig drivstoff er så tydelig på agendaen under Arendalsuka. Samtidig er vi utålmodige etter å finne løsninger som sikrer oss nok tilgang på fornuftig priset grønn hydrogen. Teknologien for å ta det i bruk finnes, og vi er klare til å bidra fra vår side. Men vi henger etter i utbyggingen av verdikjedene for grønt drivstoff, og det sinker en ønsket utvikling mot en trygg og bærekraftig transportløsning i norske farvann, avslutter Gråthen.