Ukens Skipsbesøk:

Denne uken har Skipsrevyen besøkt «AQS Loke» i Bodø. Video: Bjørnar Blaalid

Ukens Skipsbesøk: «AQS Loke»

Skipsrevyen har denne uken vært i Bodø om bord i «AQS Loke» – en servicekatamaran som er godt egnet for notskifte og andre tyngre oppdrag

I Bodø havn er det kommet inn en katamaran som vekker nysgjerrige blikk. Skipsrevyen har tatt turen ned til havnen og møtt skipper om bord på M/S «AQS Loke» som er den største servicekatamaranen til AQS AS. Fartøyet er bygget i aluminium og er 25,5 meter langt og 12 meter bredt og er en rendyrket ankerhåndterings- og fortøyningsbåt og er godkjent for slep.

- Velkommen om bord, sier Ragnar Fallmyr som er skipper om bord.

Han er raskt ute av styrehuset for å møte oss i det vi klyver om bord i båten. Siden værgudene er med oss, gir det god anledning til å beskue det store åpne servicedekket og samtalen om båten kommer raskt i gang.

Hoveddata:

Navn: «AQS Loke»

Rederi: AQS

Verft: Grovfjord Mek. Verksted

Byggenummer: 111

Byggeår: 2015

Lengde: 25,5 meter

Bredde: 12 meter

IMO-nummer: 9763277

Motor: 2x Nogva Scania DI 16 70 M

Kraner: Palfinger 150002

Propeller: 2 x 4H90-1050 HS

Thrustere: 4x ST 65-120

Et allsidig servicefartøy

Skipper Fallmyr kjenner «AQS Loke» godt etter å ha vært på båten i over fem år.

- Loke er en båt med stor kapasitet og er spesialutrustet både for fortøyningsarbeid, ankerhåndtering og anleggsutsett, sier han.

Skipsrevyen spør videre hva som gjør at de nå befinner seg i Bodø.

- Vi ligger i Bodø nå etter å ha vært inne på sjølokaliteten Storevika til Gildeskål forskningsstasjon hvor vi har tatt en femårs kontroll av anlegget der. Så skal vi gå videre til Cermaq i Steigen for å gjøre klar til noe smoltutsett på en lokalitet der.

Vi blir med Fallmyr rundt på dekket og han peker ut mye av utstyret som blir benyttet i drift av båten. Her er vinsjer (60 tonn, frislipp og veiecelle), samt to capstaner på 2,5 tonn og en capstan på 5 tonn. I tillegg to kraftige foldekranene av typen Palfinger 150002 Marine PK, på 104 m.t og med rekkevidde 21, 5 meter gir god rekkevidde. Kranene er levert med dobbel power link som både gir bedre geometri og jevnere bevegelser. Av teknisk utrusting viser Fallmyr Skipsrevyen også den fjernstyrte undervannsfarkosten (ROV’en – Sperre Sub-Fighter 15k, sperre ROV Rock drill skid) med mulighet for dybde inntil 1000 meter. Denne blir hyppig benyttet når båten er ute på ROV-arbeid.

-Med denne borer vi blant annet fjellbolter og kan sette bolter ned på 300 meter. ROV’en har kamera så alt av undervannsarbeid overvåkes og fjern-manøvreres fra styrhuset. ROVen gjør at vi kan arbeide svært driftssikkert og med stor presisjon når vi inspirerer havbunnen før vi borer, forteller Fallmyr.

Velutrustet «arbeidshest»

Det er ikke vanskelig å forstå at skipper Fallmyr og de tre andre som utgjør besetningen på «AQS Loke» trives med å ha denne båten som sin arbeidsplass.

Båten ble bygget i 2015 ved Grovfjord Mek. Verksted AS som byggnummer 111. Ved overlevering var det AQS’ sin største enkeltinnvestering. Fra det åpne servicedekket blir Skipsrevyen med på en full omvisning av båten. Turen går først fra det åpne dekket og inn i en møblert og romslig salong. Innredningen er gjort av Maritimt Innredning Nord.

-Båten fremstår som moderne og boforholdene for oss som jobber her er gode sier Fallmyr. Alle i mannskapet har egne lugarer med bad fortsetter han.

På «AQS Loke» er det i alt fire enmannslugarer som ved behov kan omgjøres til tomannslugarer. Her er også en moderne og velutstyrt bysse. Videre blir vi med ned i maskinrommet. Fremdriften til båten besørges av 2 x Scania DI 16 70M (ICFN) dieselmotorer. Disse er levert av Nogva Motorfabrikk AS. Det er 490 hk på hovedmotorer.

- Siden Loke er en katamaran har den to skrog og lite dybde, forteller Fallmyr. Båten er også svært manøvrerbar fortsetter han.

Blant annet er båten utstyrt med vripropellanlegg (2 x 4H90-1050 HS) og fire thrustere av typen ST 65-120. Fra maskinrommet blir vi med Fallmyr opp i rorhuset. Store vindusflater i alle retninger gjør at det arbeidsdekket er enkelt å holde oversikt over. Rorhuset er innredet med førerposisjon og her er gode sitteplasser. For posisjonering har båten Sonardyne Mini Ranger 2. Fallmyr viser også Skipsrevyen førersetet hvor ROV’en opereres fra. Selv om omvisningen etter hvert går mot slutten spør Skipsrevyen Fallmyr hva det er som gjør båten til en god arbeidsplass.

- Loke er en fin båt å jobbe på. Driftssikker og åpen. Vi har generelt god kapasitet på utstyr, noe som gjør at vi klarer å hanskes med alle oppdrag vi får.

«AQS Loke» går på spotmarkedet og arbeider mye for oppdrettsnæringen. Samtidig forteller Fallmyr at oppdragene er både varierte og kan inneholde utfordringer som må håndteres og løses raskt. Variasjon og høyt arbeidstempo er noe av det som gjør at Fallmyr trives godt. Med det er omvisningen om bord på «AQS Loke» over, og før vi finner veien på land takker Skipsrevyen for besøket og ønsker både skipper Fallmyr og resten av mannskapet et godt seilas videre til neste oppdrag.

Se bildegalleri her:

Skipsrevyen har besøkt «AQS Loke» i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid
Skipsrevyen har besøkt «AQS Loke» i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid
Skipsrevyen har besøkt «AQS Loke» i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid
Skipsrevyen har besøkt «AQS Loke» i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid
Skipsrevyen har besøkt «AQS Loke» i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid
Skipsrevyen har besøkt «AQS Loke» i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid
Skipsrevyen har besøkt «AQS Loke» i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid
Skipsrevyen har besøkt «AQS Loke» i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid
Skipsrevyen har besøkt «AQS Loke» i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid
Skipsrevyen har besøkt «AQS Loke» i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid
Skipsrevyen har besøkt «AQS Loke» i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid