M/S «MAJESTIC MÆRSK» / M/S «MARY MÆRSK»

– containerskip fra DSME

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Triple-E serien er i gang, og skip nummer to og tre er levert fra Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) til A.P. Møller - Mærsk A/S. M/S «MAJESTIC MÆRSK» ble overtatt den 3. august og døpt den 27. september 2013 som byggenummer 4251 og M/S «MARY MÆRSK» fulgte i september som byggenummer 4252.

Gudmor for «MAJESTIC MÆRSK» er kronprinsesse Mary (f. Donaldson fra Tasmania). Skipet ble døpt ved Langelinie, og det har vært nevnt at en kvart million personer passerte stedet for å ta skipet i nærmere øyesyn. Skipet var åpent for offentligheten i hele fem dager. Det kunne kjøpes billetter for å komme ombord, og disse (over 50.000) ble raskt revet bort.

Det første skipet, «Mærsk Mc-Kinney Møller», ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 4/2013.

Triple-E

Mange undret seg nok da Maersk Line i begynnelsen av 2011 – og ikke så lenge etter markedskollapsen – bestemte seg for å bygge en serie på 10 x 18.000 teu containerskip. Og rederiet hadde opsjon på ytterligere 20 hvorav 10 faktisk ble erklært bare fire måneder senere. Mange innen containerfarten har vist optimisme, men ingen i en slik skala.

På den tiden var oppfatningen blant flere at container traden skulle fortsette å vokse med to-sifret tall også fremover i tid. Nå er virkeligheten blitt en annen. Men nylig, i slutten av september, kom Maersk Line med uttalelsen om at verden vil komme ut av krisen i løpet av de neste to årene. Rederiet mener at nedgangen startet etter krisene i slutten av 2008. Så kan man undre seg over hvorfor selskapet var så enormt optimistisk om fremtiden allerede i begynnelsen av 2011.

Rederiet siterer WTO om at den globale handelen vil vokse med 2,5% i 2013. Maersk mener at nedturen har bunnet ut og tror på 4 til 6% etterspørselsvekst for global containertrade i 2014 og 2015.

Selskapet mener selv at det (Maersk Line) er en god indikator for global handel siden Maersk Line transporterer 15% av all sjøverts containerlast. Hvert av de tre siste kvartalene er det registrert en liten økning i årlig container etterspørsel, men den viktige Asia-Europa traden henger etter.

Triple-E kommer av Economy of scale, Energy efficiency og Environmentally improved. Skipstypens dimensjoner er enorme, noe som naturlig nok restrikterer fleksibiliteten når det gjelder havnemuligheter. Skipene kan heller ikke gjøre bruk av den utvidete Panama-kanalen når denne kommer i drift i 2015.

Prisen per skip er blitt oppgitt til cirka US$190 millioner. Dette ligger godt over den siste serien av samme størrelse skip kontrahert av et kinesisk rederi som er rapportert til $137 millioner per skip (serie på 5 skip).

M/S «MAJESTIC MÆRSK» – M/S «MARY MÆRSK»

M/S «MAJESTIC MÆRSK» ble faset inn på Maersk Lines “AE10” service fra Fjerne Østen til Europa og Baltikum der hun erstatter «Maersk Elba» på 13.092 teu. Reefer kapasiteten er ikke blitt oppgitt, men det antas at den er på ca. 1800 teu – også det svært imponerende.

Med den unike designen for fart og effektivitet vil skipet ha 50% lavere CO2 utslipp per container enn nåværende gjennomsnitt for Asia-Europa ruten som er der skipet skal beskjeftiges.

Skipet har “Cradle to Cradle passport” som er en database som beskriver materialene av hovedkomponentene. Passport holdes oppdatert gjennom skipenes levetid og vil gjøre resirkuleringen av materialene bedre når den tid kommer.

Bemanningen ombord er på 22 personer, men skipene kan seile med mannskap på 13. Det er imidlertid lugarplass til opp til 34 personer.

Skipene fører dansk flagg med København som registreringshavn og er klasset i ABS til klasse ✠A1, Container Carrier, HIMP, XAMS, XACCU, MAN-A, NBLES, TCM, FL 25, SH, SH-DLA, BWE, ENVIRO+, GP, SHCM.

Hoveddata

(alle tall “circa” uten garanti):

Med referanse til ovennevnte er det vanskelig å få verifisert DW og GT. Klasseselskapet ABS sier for eksempel DW på 194.435 tonn og har to tall for GT, 35835 og 194849.

Tankkapasitetene er 14.158 tonn fuel olje, 990 tonn dieselolje, 1048 tonn ferskvann og 64.869 tonn ballast (alle tall “cirka”).

Maskineri

Skipet er bygget for slow steaming med gjennomsnittsfart på 16 knop. Det er to fremdriftssystemer ombord som fører til lavere omdreiningstall og gir mer enn 10% energibesparelser. Alle Maersk Line skip i ordre blir utstyrt med “waste heat recovery system”. Dette systemet kjenner man igjen fra tidligere Maersk nybygg. Systemet bruker varm exhaustgass for å skaffe ekstra fremdrift for skipet. Uten dette ville bunkersforbruket og CO2 utslippene blitt ca. 9% høyere.

Fremdriftsmaskineriet med to “ultra-long stroke” 8-cylinder MAN Diesel & Turbo 8S80ME-C 9.2 dieselmotorer fra Doosan Engine Co., Ltd. på totalt 59.360 kW med 2x4-bladete propeller. Service speed er ca. 22 knop, og bunkersforbruk per dag er beregnet til ca. 100 tonn.

Mecklenburger Metallguss GmbH er leverandør av propellanleggene. Alfa Laval Qingdao har levert 4 x exhaust gas economizers og kjelutrustning. Siemens AG har stått for motorer til akselgeneratorene. Kranutrustningen er fra Dongnam Marine Crane Co., Ltd.

Serien Triple-E fra DSME fortsetter med “Marie Mærsk” som bnr. 4253 og “Madison Mærsk” som bnr. 4254 – begge skal leveres i 2013. I 2014 kommer så “Magleby Mærsk” som bnr, 4255, “Maribo Mærsk” som bnr, 4256, “Marsal Mærsk” som bnr. 4257, “Matz Mærsk” som bnr. 4258 og “Mayview Mærsk” som bnr. 4259. Det skal så leveres ytterligere fire skip i 2015 og seks i 2015.