Annonsørinnhold fra Skangas:
Derfor er LNG et reelt valg for shipping?
For første gang på 100 år har redere et energivalg når de skal bygge nye skip.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Den flytende naturgassen LNG, seiler opp til å bli en av drivstoff-favorittene når nye skip bygges, sier Gunnar Helmen, salgssjef for marine i Skangas.
LNG (Liquefied Natural Gas/flytende naturgass) er måten å frakte gass over store avstander når det ikke finnes rørledninger. Dette gjøres med spesialbygde skip til et mellomlager. Herfra distribueres LNG ved hjelp av mindre fartøy eller tankbiler til lokale brukere, eksempelvis gassdrevne skip.
Et viktig veiskille
Shipping anses for å være en konservativ bransje. Men tradisjonelt sett har man ikke hatt så mange valg når det gjelder drivstoff. Nå står bransjen ovenfor et viktig veiskille når det gjelder drivstoff.
- Først var man avhengig av store seilskuter. Så kom dampbåtene, etterfulgt av oljedrevne båter. Men nå har redere for første gang i historien mulighet å velge flere ulike drivstoff som tungolje, biodiesel, diesel, batteridrift, LNG - eller hybrider av disse. Dette innebærer at drivstoff også blir en del av den strategiske vurderingen ved nybygging, sier Helmen.
Planlegger 25 år fram i tid
Fra den første LNG-drevne fergen ble sjøsatt i Norge for 18 år siden har LNG for alvor blitt aktuelt som skipsdrivstoff.
Når nye skip bygges, tenker man gjerne i et 25-års perspektiv. Det er en krevende øvelse å spå så langt fram i tid. Men en ting er sikkert; LNG vil være en del av fremtidens drivstoffmarked som et miljø- og motorvennlig alternativ. Ikke minst fordi kravene til miljøvennlige skip blir strengere. Etter hvert kan det bli så strengt at man risikerer å ikke få legge til kai om skipet ikke oppfyller miljøkravene til de største havnene i Europa.
Strenge krav, men det tar tid
Tradisjonell tungolje fases etterhvert ut grunnet strenge miljøkrav fra myndighetene. Miljøvennlig, flytende naturgass seiler jevnt og trutt opp som en reell drivstoffkonkurrent. Men det tar tid, sier Helmen.
- I Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (kalt ARA-regionen) finnes det mer enn 100 bunkringsfartøy hvor skip kan få fylt tradisjonell oljebunkers. Det er i skrivende stund kun to tilsvarende muligheter for å få fylt LNG. Dette vil Skangas endre. -Vi jobber for at skip som opererer i Nord-Europa skal se på LNG-drivstoff som et reelt alternativ, da er god tilgjengelighet helt avgjørende, sier Gunnar Helmen.
Det er i første omgang fartøy som seiler i Europa som er mest aktuelle kunder for Skangas. For at LNG-drevne skip skal bli et vanlig syn på de sju verdenshav, avhenger mye av tilgjengelig logistikk og LNG-terminaler plassert utenfor Europa. Så langt har man ikke kommet enda.
Det skal noe til å endre en kultur og erstatte en infrastruktur for olje som har eksistert i 100 år. Det er nettopp dette Skangas har jobbet med siden oppstarten for 10 år siden. Å bygge infrastruktur for fylling av flytende naturgass i Norden og i Nord-Europa er viktig for å gi nødvendig trygghet til rederne. - Vi jobber med saken. LNG er ett av de miljøvennlig drivstoffene som blir viktig for å gjøre fremtidens shipping renere, men foreløpig er det dessverre enklere å bunkre olje enn gass de fleste steder.
Cruiseskip viser vei
Heldigvis ser vi endelig en økning av nye skip som sjøsettes med LNG-fremdrift.
En stor andel av nye cruiseskip bygges med LNG som drivstoff. Rederne får svare på hvorfor, men det er kanskje nærliggende å tro at cruiseturistene ikke lenger vil akseptere å besøke norske fjorder og fjell, eller arktiske strøk, om bord på skip som spyr ut forurensende eksos?