Cruiseanløpene halvert i Oslo
-Elendig samarbeid med Oslo havn og motstand fra tidligere havnesjef er blant årsakene, hevder tidligere medlem av Oslo Cruise Nettverk, Per Erik Winther, overfor Skipsrevyen. Oslos tidligere havnesjef Anne Sigrid Hamran nekter å kommentere saken.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Antall cruiseanløp i Oslo er mer enn halvert fra 2011/2012 med 213 anløp til vel 100 cruiseanløp i dag. – Nedgangen er egentlig enda større, for samtidig har veksten i det norske cruisemarkedet økt, påpeker Winther.
Elendig samarbeid
- Samarbeidet med Oslo havn var elendig, sier Winther. Som tidligere medlem av Oslo Cruise nettverk hadde han god innsikt i det som dreide seg om cruisemarkedet i Oslo. -Den tidligere havnesjefen i Oslo var motstander av cruiseutvikling i Oslo, hevder Winther. Hun trakk Oslo havn ut av cruisesamarbeidet med den følge at dette samarbeidet ble frosset for tre år siden. Da den største stakeholderen i et slikt samarbeid trakk seg ut så ble samarbeidet lagt på is, sier Winther. Skipsrevyen har forespurt tidligere havnesjef i Oslo havn Anne Sigrid Hamran om å få hennes kommentarer til denne saken, men hun nekter å kommentere saken.
Ute av havna
- Jeg er ute av Oslo Havn og kommenterer ikke havnespørsmål, sier Hamran til Skipsrevyen. Så du vil la omtalen av et elendig samarbeid mellom deg og cruisebransjen den gang du var havnesjef stå uimotsagt? – Jeg vil ikke kommentere denne saken, gjentar Hamran. Så har vi i alle fall forsøkt å innhente din kommentar. – Jeg er ute av havna, og kommenterer ikke havnespørsmål. Du må ringe de som jobber i havna. -Det har vi da også gjort men dette gjelder jo tiden da du var havnesjef. – Adjø, sier Hamran og avslutter samtalen.
Planlagt snuhavn aldri realisert
-RCCL etablerte kontor i Oslo og ville satse på Oslo som snuhavn. Terminalen ble planlagt på Vippetangen, men aldri bygget, sier Winther. En snuhavn er svært mye mer verdifull enn et ordinært havneanløp for da kommer gjerne gjestene reisende og oppholder seg i byen både før og etter anløpet, sier Winther. En snuhavn genererer dermed svært mye høyere omsetning for destinasjonen.
Winther får mellom linjene langt på vei støtte for sin virkelighetsbeskrivelse fra den nye havnesjefen i Oslo Havn, Ingvar Mathisen.
Svikt i voksende marked
- Historisk så var toppåret for cruise i Oslo i 2011, da ca. 312.000 cruisepassasjerer besøkte hovedstaden. I 2016 var dette tallet nede i ca. 170.000 passasjerer, bekrefter Mathisen. I samme periode økte antall cruisepassasjerer til Norge med ca. 1.000.000 passasjerer.
- Årsaken til nedgangen i Oslo er sammensatt, sier Mathisen. Som ny havnedirektør i Oslo har jeg valgt å fokusere på det Oslo Havn kan gjøre noe med, og det er de ressursene vi selv bruker mht. å promotere cruise til Oslo. Oslo Havn og Visit Oslo har inngått en partnerskap om å finansiere en prosjektlederstilling Cruise for å arbeide for å gjøre hovedstaden til en av de største- men ennå viktigere - den beste cruisedestinasjonen i Norge. For å bidra til å oppnå dette målet, så har vi etablert Oslo Cruise Partners for å fremme samarbeidet mellom Visit Oslo, Oslo Havn, attraksjoner, servicetilbydere etc. i Oslo regionen, sier Mathisen.
Hvorfor ble ikke planene om snuhavna realisert?
- Det korte svaret er at det var ingen planlagt eller godkjent snuterminal på Vippetangen. Men det er riktig at et slikt alternativ var utredet og at det var en ambisjon om å bygge ny kai og snuhavnterminal i gjeldende havneplan, sier Mathisen. Denne havneplanen er nå under revidering, hvor snuhavnterminal for cruise – og eventuell lokalisering av denne – vil bli vurdert på nytt.
- Oslo Havn, Visit Oslo og Avinor er i denne anledning i samtaler om oppstart av et konkret snuhavnprosjekt, sier Mathisen.
Innovasjon Norge: -Fokuset kunne vært bedre
Også fagsjefen for cruise i Innovasjon Norge, Tor Johan Pedersen, innrømmer at «Fokuset kunne vært bedre på cruiseanløp i Oslo.» - Det er ingen tvil om at Oslo har tapt markedsandeler, sier Pedersen. Samtidig ser vi at cruise har vokst sterkt på Vestlandet. Kanskje har de vært flinkere til å markedsføre seg som cruisedestinasjon, sier Pedersen. Han bekrefter at RCCL hadde planer om snuhavn i Oslo. Det er viktig at destinasjonen planlegger for å passe inn i rutemønsterne dersom de vil lykkes som cruisehavn, sier Pedersen.