![Verdens første utslippsfrie bulkskip](https://image.skipsrevyen.no/1893362.jpg?imageId=1893362&width=960&height=548&format=jpg)
Verdens første utslippsfrie bulkskip
Berge Rederi bygger nå et 130 meter langt bulkskip som kan frakte 13.000 tonn. Skipet skal seile utslippsfritt fra Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde ved hjelp av batterier og rotorseil, og blir verdens første utslippsfrie bulkskip.
Det er 230 nautiske mil, tilsvarende 425 kilometer mellom de to byene. Avstanden som det batteridrevne lasteskipet skal seile er nær 30 ganger lengre enn den lengste utslippsfrie fergestrekningen i dag!
Batterier og rotorseil skal skape fremdrift. Lasten vil være kalkmarmor fra Brønnøy Kalk til Omya Hustadmarmor. Sluttproduktene er mange – som papir, kartong, vannrensing og maling.
![Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)](https://image.skipsrevyen.no/1891979.jpg?imageId=1891979&x=5.53&y=0.00&cropw=86.22&croph=73.82&width=960&height=548&format=jpg)
– Vi skal kutte utslipp og skape arbeidsplasser. Da må vi omstille oss til et samfunn med lave utslipp og grønne løsninger. Her er norske maritime næringer i front, og sånn skal vi sikre at det også skal være fremover, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
Selv om stålet kuttes og skipet bygges i Kina, utgjør norsk utstyr, norsk teknologi, norsk design og norsk klasse til sammen 57 prosent av skipets verdi.
Ved å inkludere leveranser fra også Sverige og Finland, utgjør nordisk verdiskapning nær to tredjedeler av skipet.
Bredt samarbeid bak
Støtten til skipet fra Enova og NOx-fondet utgjør til sammen 270 millioner kroner.
– Den offentlige støtten har vært en utløsende faktor for å kunne realisere dette prosjektet. Et rederi som vårt kan ikke ta et slikt løft alene, sier Magne Berge, medeier og operatør for Berge Rederi. Rederiet ble etablert i 1997, er hjemmehørende på Hitra, Trøndelag og har en flåte på ti selvlossende bulkfartøy som opererer fra Svalbard i nord til Middelhavet i sør.
Det nye skipet skal altså transportere kalkmarmor til Omya Hustadmarmor i Elnesvågen like ved Molde. Utslippsfri transport starter opp i løpet av neste år. Sammenliknet med et tradisjonelt skip drevet av diesel, vil det nye skipet redusere utslipp av CO₂ med 9.000 tonn per år og utslipp av NOx med 200 tonn per år.
– Vårt langsiktige mål er å bli et karbonnøytralt selskap, sier Geir Teistklub, direktør med ansvar for logistikk for Omya Hustadmarmor.
– Skal vi oppnå målet må vi redusere utslipp fra alle deler av verdikjeden. Samarbeid er nøkkelen til resultatet vi nå kan presentere. Samarbeid med Berge Rederi, med Servicekontoret i Grønt Skipsfartsprogram og med myndighetene.
Og mer kan komme, flere utslippsfrie skip som seiler over lange avstander kan følge i dette skipets kjølvann.
– Skipet som nå bygges er en «gamechanger, sier Eivind Dale som har ledet Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor for grønn flåtefornyelse.
![Magne Berge, medeier og operatør for Berge Rederi.](https://image.skipsrevyen.no/1893366.jpg?imageId=1893366&x=0.00&y=7.29&cropw=100.00&croph=58.52&width=960&height=682&format=jpg)
– Mens de elektriske fergene, som i stor grad har banet vei for utslippsfri sjøtransport seiler begrensede avstander, åpner teknologien og løsningene konkretisert i Berges nybygg nye muligheter. Vi jobber nå med helt konkrete prosjekter og helt konkrete skip. Både store batteripakker og høye rotorseil vil vi kunne se på flere skip. Også andre løsninger med andre «grønne» drivstoff vil komme.
De tre – Berge Rederi, Omya Hustadmarmor og Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor – har jobbet tett sammen over lang tid. I dag kan de fornøyd registrere at bygging av skipet starter.