Illustrasjonsbilde av NH3 slepebåt.

Norsk teknologi valgt for verdens første ammoniakkdrevne nullutslippsbåt med cracking og brenselceller

Norske SEAM AS har blitt valgt som systemintegrator og partner for utviklingen av en ammoniakkdrevet, nullutslipp-slepebåt som skal kjøre på energi fra hydrogen, gjennom såkalt cracking av ammoniakk – et demonstrasjonsprosjekt av amerikanske Amogy Inc.

Sammen med kunden Amogy, vil SEAM bygge om en slepebåt hvor de skal konvertere dens originale dieselgeneratorer og elektriske motorer til Amogys egenutviklede ammoniakkbaserte, utslippsfrie kraftsystem. Det opplyser SEAM i en pressemelding.

Amogys høyeffektive ammoniakk-til-kraft-teknologi mater flytende ammoniakk gjennom sine cracking-moduler integrert i et brenselcellesystem, som gir kraft til de elektriske motorene for null-karbontransport. I dette prosjektet skal Amogy skalere systemet opp til hele 1MW.

Representerer en nasturlig utvikling

SEAM skal levere kraftsystem, integrert automasjonssystem og sikkerhetssystem, designet for å gi optimal energieffektivitet, gjennom deres egenutviklede e-SEAMatic®-produkter, samt batterisystem og elektrisk motor for hovedfremdrift. Amogy sin teknologi vil bli integrert med denne komplette e-SEAMatic® BLUE-pakken.

Som en erfaren utvikler og integrator av hybrid-, batteri- og hydrogenteknologi, representerer dette demonstrasjonsprosjektet en naturlig utvikling av SEAM sine null- og lavutslippsløsninger, som selskapet har utviklet og levert siden 2016.

Dette prosjektet gir også en strategisk viktig introduksjon av SEAM til det nordamerikanske markedet, som vil øke deres rekkevidde og evne til å markedsføre grønn teknologi til den maritime sektoren, med en demonstrasjon på hvordan batterier, hydrogen og ammoniakk kan være nøkkelen til å virkeliggjøre fullt utslippsfrie maritime operasjoner.

Kickstarter en ny æra

- SEAM er en veldig viktig partner for oss. Deres dyptgående tekniske kunnskap og lange erfaring med integrasjon av ulike energikilder og utvikling av komplekse systemer, er et viktig bidrag i gjennomføringen og realiseringen av prosjektet. Med SEAM sin fleksibilitet og kompetanse, og gjennom et tett samarbeid, vil vi sammen finne gode, smarte løsninger, sier Christian Berg, daglig leder i Amogy Norway.

Pål G. Eide, leder for R&D i SEAM, tror dette prosjektet kan kickstarte en ny æra med grønn teknologi i den maritime industrien.

- Vi er veldig glade for å jobbe med Amogy-teamet og har stor tillit til deres løsning. Vi tror dette samarbeidet vil resultere i banebrytende teknologiske løsninger som vil ha en betydelig påvirkning på næringens reise mot 100% nullutslipp. Dette er mulig gjennom et tett samarbeid mellom Amogy og SEAM. Våre styrker ligger i å tilpasse løsninger og gjøre det mulig for redere å realisere sine energieffektivitetsmål med fremtidsklar teknologi – dette prosjektet er et godt eksempel på det.