Godt er ikke alltid godt
I fjor opplevde Misje Bulk AS i Bergen et elendig år med negativt driftsresultat, men bunnlinjen viste pluss 11,5 millioner. I 2008 ble det solid driftsresultat, men bunnlinjen viste minus 23,8 millioner kroner.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Og årsaken var en eurokurs som var i over 10 kroner ved årsskiftet 2008/2009. Dermed oppstod et solid ikke realisert valutatap på 38 millioner kroner. Ett år senere hadde eurokursen sunket til et mer behagelig leie, og Misje Bulk AS kunne bokføre en valutagevinst på nær 39 millioner kroner.
Mens altså valutatapet i 2008 var urealisert, var deler av valutagevinsten året etterpå realisert, slik sett er vel adm.dir. Nils Magne Fjereide relativt bra fornøyd, eller?
Det bedrer seg
– Jo, vi er fornøyd med akkurat det. Og slik forholdene var i fjor, må vi vel si at det ble ok for oss. Markedet var jo mildt sagt elendig, etter en meget god inntjening i perioden 2006 til oktober 2008. Da satte finanskrisen inn for fullt, og markedet falt dramatisk. Nå ser det bedre ut. I år vil vi nok komme ut på plussiden, sier Fjereide.
Misje Bulk AS eier 10 minibulkere på ca. 4.200 dwt. Alle seiler for Strand Shipping AS i Mo i Rana. Fartsområdet for de 10 skipene norskekysten, Baltikum og det øvrige Europa.
– Hvilke planer har dere for videre vekst?
– Tja, vi følger jo markedet med tanke på nye investeringer i skip. Skal vi gjøre noe blir det kjøp. Vi tenker ikke å selge noe, forklarer Fjereide.
Annet Misje selskap kjøper bulkskip
Misje-gruppen har allerede handlet inn et skip, men ikke i regi av Misje Bulk. Det er det 100-prosent eide familieselskap Ami AS som har kjøpt et tidligere Wilson-skip fra Bergen Shipping, og gitt det navnet M/S “Fortuna”. Hun er på rundt 3.700 dwt, og er på t/c til Hagland Shipping AS i Haugesund i en 15 måneders periode, et oppdrag som i følge Fjereide gir brukbar inntjening.
Ami AS har også solgt skip, værvarslingsskipet M/S “Polarfront” er solgt til et nyetablert 100 prosent eiet datterselskap på Færøyene.
M/S “Polarfront” ble solgt da en mangeårig kontrakt for værtjeneste i Norskehavet utløp og ikke ble fornyet. – Nå benytter vi skipet til oppdrag for offshorenæringen, blant annet som vaktskip ved installasjonene i Nordsjøen, forteller Fjereide.
– Men måtte dere flagge ut for å kunne bruke skipet til offshoreoppdrag?
– Det finnes knapt denne type tonnasje igjen under norsk flagg, svarer Nils Magne Fjereide. – Det er umulig å konkurrere i dette marked med norsk kostnadsnivå. Slik er det bare.
– Slik er det også for våre småbulkskip. Under norsk flagg i NIS kan vi for eksempel ikke ta last mellom norske havner. Skulle vi benytte NOR-registreret hadde vi mistet alle muligheter til å konkurrere med andre lands skip, så enkelt er det bare. Det er ikke vår skyld. Vi ville svært gjerne ha benyttet norsk flagg, sier Fjereide til slutt.
Årsregnskap 2009 2008
Misje Bulk AS
Driftsinntekter 126,8 163.9
Driftsresultat – 11, ,1
Resultat før skatt 8,0 –23,8
Årsresultat 11,4 –23,8
Største aksjonærer i Misje Bulk AS (etablert desember 2004)
Bulk Invest AS 44,1%
Ami AS 32,6%
Mowinckel Management AS 9,8%
Fortuna AS 6,4 %
Hordatrans AS 5,9%
Andre 1,2 %